Cultuur & Media
BNNVARA

Deze serie van regisseur Martin Koolhoven moét je zien

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Deze serie van regisseur Martin Koolhoven moét je zien

Een college over films, gegeven door een echte liefhebber én kenner, dat is als goede filmmuziek voor het oor. Aanstaande vrijdag gaat de zesdelige serie 'De Kijk van Koolhoven' van start. Een serie waarin regisseur Martin Koolhoven zijn liefde voor films met de kijker deelt, en geloof ons, die liefde spat van het scherm. Een kleine voorproefje is te horen in De Nieuws BV.

Video niet beschikbaar

Martin Koolhoven, je kent hem waarschijnlijk van de Nederlandse successen Het Schnitzelparadijs (2005) en Oorlogswinter (2008). Zijn internationale succes in 2016 was de huiveringwekkende western Brimstone met onder andere Guy Pearce, Dakota Fanning en, van eigen bodem, Carice van Houten.

Een liefde voor genrefilms

Koolhoven is groot fan van genrefilms en de afleveringen zijn daarom ook onderverdeeld in verschillende genres en thema's zoals: spaghetti western, film noir, euro horror, de post-apocalyptische film, water/boten en erotica. In de eerste aflevering behandeld Koolhoven de spaghetti-western. Een logische keuze zegt hij zelf: "Ik ben al jaren gek op spaghetti-westerns, weet er veel van en ik heb zelf een western gemaakt. Iedereen voelde wel aan dat ze die niet uit mijn hoofd konden praten."

Quote

Als ik een genrefilm uit de jaren '60 zie, heb ik het idee dat het meer zegt over de tijd van toen dan een dramafilm

Martin Koolhoven

De liefde voor genrefilms komt omdat Koolhoven ze ziet als barometers van de maatschappij. "Als ik een genrefilm uit de jaren '60 zie, heb ik het idee dat het meer zegt over de tijd van toen dan een dramafilm. Een goed voorbeeld hiervan is de paranoïde tijd waarin Amerika bang was voor het communisme en in een sciencefictionfilm als Invasion of the Body Snatchers (1978), zag je die angst terug."

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Niet alleen genres, ook waanzinnige scènes

Naast dat Koolhoven genres uitlegt en waar deze vandaan komen, vertelt hij ook over bepaalde scènes en acteerprestaties. Aflevering twee gaat over water en boten, hierin wordt de film The Abyss (1989) van James Cameron besproken, een sciencefictionfilm die zich onder water afspeelt. In een scene zitten twee ex-geliefden, die nog steeds voor elkaar voelen, onder water in de problemen, en er is maar genoeg zuurstof voor één persoon om terug te gaan naar het moederschip. Een van hen zal dus moeten sterven.

Quote

Goede regie stuurt de gedachte van de kijkers zonder dat zij het door hebben

Martin Koolhoven

Koolhoven: "Het is een waanzinnig idee. Ze besluiten dat hij gaat zwemmen, dus dat zij degene is die verdrinkt. Hij neemt dan haar lijk mee, met het doel haar te reanimeren als ze terug zijn op het moederschip. In eerste instantie zit de kracht van deze scène in het scenario. Als je er beter naar kijkt en ziet hoe hij het heeft gemaakt, zit de kracht ook in de regie. Dramatische gebeurtenissen zijn soms lastig om in beeld te brengen. Haar dood wordt gevisualiseerd door haar hand, daaraan zie je dat ze sterft. Goede regie stuurt de gedachte van de kijkers zonder dat zij het door hebben."

De Kijk van Koolhoven is vanaf vrijdag 5 oktober wekelijks te zien om 21.15 uur op NPO 3.En na iedere uitzending is een door Koolhoven uitgekozen bijpassende film te zien.

Hoe Martin Koolhoven zelfs een rood zwembroekje en een gele hoed spannend weet te maken

Ster advertentie
Ster advertentie