Hoorspel The Nation is een spannende whodunit in een op hol geslagen multiculturele samenleving
- Nieuws
- Hoorspel The Nation is een spannende whodunit in een op hol geslagen multiculturele samenleving
Waar is Ismaël, de puber die werd opgepakt door motoragent Wilzen nadat hij een steen door de ruit van het buurthuis gooide? Deze vraag loopt als een rode draad door The Nation, een Netflix-achtige theaterserie van Eric de Vroedt die tot een hoorspel is bewerkt door Jeroen Stout. Naar aanleiding van de start van The Nation in het Hoorspel halfuur op vrijdag 31 augustus vroeg de redactie van NPO Radio 1 aan Stout waarom we allemaal moeten gaan luisteren naar deze unieke productie, waarvan na uitzending een uitgebreidere versie als podcast zal verschijnen.
Jeroen Stout, die eerder veel waardering oogstte voor zijn Netflix-achtige hoorspelen De Moker en De Spin, bewerkte de succesvolle zesdelige toneelversie van The Nation tot een achtdelige serie. Het hoorspel werd daarvoor uitgebreid met extra teksten voor treitervlogger De Beer (het favoriete personage van velen) en muzikale 'Twitter-stormen', wolken tekst waarin posts uit actuele zaken zijn verwerkt. Ook zal de NPO Radio 1-luisteraar formats herkennen van Standpunt.nl en het onderdeel De Bus uit Nieuws en Co.
Inhoud The Nation
Waar is Ismaël? Deze vraag hangt als een donderwolk boven The Nation. Als zijn biologische moeder een wijnbar voor gematigde moslimvrouwen wil openen, gooit Ismaël, opgestookt door zijn salafistische halfbroer, een steen door de ruit van het buurthuis. Nadat hij is opgepakt door motoragent Wilzen verdwijnt de puber spoorloos. Is hij per ongeluk iets te hard aangepakt door de politie? Of is hij een pion in het politieke spel van zijn halfbroer? Wat is er waar van op social media circulerende geruchten over kindermisbruik? Heeft zijn biologische moeder misschien iets met zijn verdwijning te maken? Wat is de rol van projectontwikkelaar Van der Poot die de onlusten in de stad wil gebruiken om zijn plannen voor de nieuwe wijk Safe City door te drukken? Zullen Ismaëls politiek correcte lelieblanke pleegouders de waarheid boven tafel krijgen?
Hoe kwam je op het idee om The Nation om te werken tot hoorspel?
Ik speelde al eerder met de gedachte om een hoorspel te maken van het werk van Eric de Vroedt. Bij De Spin werkte ik samen met Hein van der Heijden, die destijds in The Mighty Society van De Vroedt speelde. Bij het bezoek aan een voorstelling van The Nation werd ik geraakt door de kracht van de dialogen. Meteen kwam dat idee toen weer bovendrijven.
De theaterserie is gebaseerd op leven en welzijn in de Haagse Schilderswijk. Het Nationale Theater hoopte ook de bewoners van deze wijk naar de voorstellingen te kunnen lokken. Maar hoe laag de drempel ook is, het bereik van het toneel zal altijd beperkt blijven. En juist daar is een mooie rol weggelegd voor NPO Radio 1. De zender zou met een hoorspelserie voor een bredere verspreiding van het verhaal kunnen zorgen.
De theaterserie is ook zeer geschikt om te worden vertaald naar de ether, want The Nation drijft op taal. De kracht van het stuk zit in de scherpe dialogen, die zich kunnen meten met die van de betere Amerikaanse televisieserie. Daarnaast zit de Vroedt met zijn tekst op de naad van de tijd, zonder een zedenpreker te worden of te vervallen in pamflettisme. Met een radioversie van The Nation kon een dramaserie worden gemaakt die zeer actueel is en een spiegel vormt voor het maatschappelijk debat.
Waarin verschilt het hoorspel van de zesdelige toneelversie? Daarin heeft iedere aflevering een andere vorm en ligt de focus telkens bij een andere verdachte
Het uitgangspunt bij de bewerking van de scripts was om zoveel mogelijk ruimte te geven aan de oorspronkelijke theatertekst. Toch was hard ingrijpen zo nu en dan onvermijdelijk. Vooral omdat de talkshow (oorspronkelijk aflevering 2, nu aflevering 3) en de televisiedocumentaire (oorspronkelijk aflevering 5, nu aflevering 6) heel specifiek qua vorm zijn en te lang om te passen in het tijdslot van het Hoorspel halfuur. De betreffende afleveringen konden door hun vorm niet zomaar halverwege worden opgeknipt, om de resterende scènes samen te voegen met andere delen. Hierdoor was ik gedwongen het verhaal op een andere manier in te delen.
Belangrijkste verschil is dat één aflevering van de toneelversie (aflevering 3) is omgewerkt tot twee afleveringen (4 en 5). Daardoor is er een deel ontstaan dat zich focust op het karakter van politicus Wouter Wolff, die informatie heeft over Ismael. Hij wil die informatie voor zich houden, omdat hij kwetsbaar is als die informatie uitlekt. In aflevering 5 zien we hoe hij gedwongen wordt om die informatie tegen zijn zin vrij te geven.
Voor de muziek maken we gebruik van de soundtrack die Remco de Jong en Florentijn Boddendijk componeerden voor de toneelversie. Er ligt een bulk muziek die het hele palet bestrijkt, van drama tot spanning. Muziek die fraai refereert aan de score van televisieseries. Wel was er extra muziek nodig voor de Twitter-stormen. Om de eenheid van klank te bewaren, is ook die muziek door hetzelfde duo worden gemaakt.
Hoe actueel is The Nation nog? De toneelversie dateert uit 2017
Zeer actueel, maar door die actualiteit was het wel van belang snel te schakelen. Bij de bewerking heb ik nieuwe verwijzing naar de actualiteit verwerkt, zoals het #MeToo-debat, het gedoe rond het WODC (waar beleidsambtenaren een sturende invloed hadden op de rapporten) en de dood van de Haagse PVV-politica Willie Dille.
Podcast en marathonversie van The Nation
Na uitzending in het Hoorspel halfuur zijn de delen van The Nation terug te luisteren als podcast. Om net als in de toneelversie elke uitzending met een vlog te eindigen, zijn er extra teksten voor treitervlogger de Beer geschreven (het favoriete personage van velen). Door het tijdslot van het Hoorspel halfuur zullen die helaas niet altijd de uitzending halen, maar wel de podcast. Ook zullen de podcasts scenes bevatten die door tijdsgebrek de uitzending niet halen.
De toneelversie van The Nation is geselecteerd voor het Nederlands Theater Festival dat van 6 t/m 16 september plaatsvindt in Amsterdam. De zes delen van The Nation zullen dan achter elkaar in één marathonvoorstelling van vijf uur worden opgevoerd.
Rolverdeling The Nation
Aan het hoorspel doen dezelfde acteurs mee als aan de toneelversie. Rolverdeling:
- Hein van der Heijden als Wouter Wolff en Thomas Sørensen
- Mark Rietman als Sjoerd van der Poot en David Wilzen
- Vanja Rukavina als Damir Ahmedovic en de opnameleider van de talkshow
- Keja Klaasje Kwestro als Ludmilaa Bratusek en radiopresentator Aukje Mosselman
- Romana Vrede als Mariam Traoré
- Bram Coopmans als Mark Van Ommeren, John Landschot en Poppe
- Antoinette Jelgersma als Ida Aschenbach, Leegwater en advocaat
- Pieter van der Sman als Alexander Aschenbach, Akkermans en Geijssen
- Tamar van den Dop als Neeltje Tromp, Lineke Kuypers en Keursma
- Mahfoud Mokaddem als Stijn en radioverslaggever Mohammed Stitou
- Saman Amini als De Beer, Adem Ahmedovic en Babacan
- Kayen Thode als Ismaël Ahmedovic
- Petra Possel als radiopresentator Renske van Laar