Optiefen ouwe graftak
- Nieuws
- Optiefen ouwe graftak
[AVROTROS] Mies zit in de tram. Daar komt oma. Oma vraagt: "Mag ik daar zitten? Ik ben oud en een beetje moe." "Optiefen ouwe graftak", zegt Mies. Oma moet huilen. Mies is blij. Nu kan ze lekker blijven zitten.
Dit líjkt een nogal bruut Dick Bruna verhaaltje, maar is een reclame van SIRE; Stichting Ideële Reclame. Onder andere bekend van de slogan 'De maatschappij, dat ben jij'. In tegenstelling tot wat veel mensen denken, is deze stichting niet gefinancierd door de overheid, maar een initiatief van de reclamebranche. Doel? De samenleving ‘wat liever maken’, zoals de overleden burgemeester Van der Laan dat zo mooi verwoordde.
Meer dan honderd reclames leverde SIRE al op. Waar de ene campagne voornamelijk goede reacties kreeg, werd de andere volledig afgebrand. En waar sommige reclames in de vergetelheid zijn geraakt, kunnen we ons andere jaren na dato nog steeds herinneren. Het vijftigjarig bestaan van de stichting is een mooi moment voor een lijstje met de meest opvallende campagnes:
1. 'Je bent een rund als je met vuurwerk stunt'
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Het spotje dat het langst liep en de meeste impact had. Deze campagne werd maar liefst 25 jaar lang op radio en televisie uitgezonden en had ook daadwerkelijk effect: het aantal vuurwerkslachtoffers daalde significant.
2. 'Wie is toch die man die op zondag altijd het vlees komt snijden?'
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Net zoals de slogan uit het voorgaande voorbeeld is ook deze zin inmiddels een gevleugelde uitspraak geworden. In 1997 lanceerde SIRE een campagne om te mensen bewust te maken van de rol van vaders in het gezin. Volgens SIRE waren mannen te veel bezig met hun werk en te weinig met hun kinderen.
3. 'Geboortebeperking is noodzaak'
De meest controversiële campagne in vijftig jaar SIRE is er eentje uit 1971. SIRE wilde een campagne opzetten rondom de milieuproblematiek. Omdat dat onderwerp veel te complex en veelomvattend bleek, besloot de stichting om zich toe te spitsen op een van de hoofdoorzaken van het onderwerp: de sterke bevolkingsgroei. Het resultaat was de nogal boude slogan: ‘Veel te veel kinderen krijgen straks geen leven. Geboortebeperking is noodzaak’. Van deze campagne is vanwege de controverse niet veel meer te vinden.
4. 'Laat je jouw jongen genoeg jongen zijn?'
Deze recente campagne stuitte op veel commentaar. Zeker nu genderneutraliteit zo'n veel besproken onderwerp is, vonden veel mensen deze campagne niet meer van deze tijd en te rolbevestigend.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
5. 'Ik ben er nog'
Uit onderzoek blijkt dat één op de vier mensen het contact met een terminaal zieke vriend(in) laat verwateren. Omdat men zich geen houding weet te geven en niet weet om te gaan met de moeilijke situatie. In pijnlijk duidelijke spotjes en advertenties confronteerde SIRE het publiek met deze problematiek, en de pijn die zulk gedrag veroorzaakt.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
6. 'De maatschappij, dat ben jij'
In 2002 werd de vierde 'De maatschappij, dat ben jij' campagne gelanceerd. In een Dick Bruna/Nijntje-achtige stijl probeerde SIRE het publiek duidelijk te maken hoe asociaal we soms op elkaar reageren. En hoe makkelijk het eigenlijk is om de maatschappij een beetje leefbaarder te maken. Gewoon, door normaal met elkaar om te gaan.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.