Waarom je beter niet spreekt van 'koloniale kunst', volgens handelaar Dickie Zebregs
- Nieuws
- Waarom je beter niet spreekt van 'koloniale kunst', volgens handelaar Dickie Zebregs
Je kunt beter niet spreken van "koloniale kunst" vindt kunsthandelaar Dickie Zebregs. Noem zo'n schilderij, beeld of voorwerp liever "crossculturele kunst of antiek", zegt hij in REDOUAN!. "Daarmee zeg je dat iets intercultureel is en doe je de maker eer aan. Bij de term koloniaal klinkt er oppressie in door."
#458 - Redouan in gesprek met Dickie Zebregs - MISCHA!
Als voorbeeld noemt hij een zeventiende-eeuwse ebbenhouten stoel uit de - vanuit Nederland bezien - Gouden Eeuw, met hindoeïstische en christelijke motieven. "Dat was een stoel uit een kerk in Colombia, in Nederlands-Sri Lanka. Je kunt zo'n voorwerp Nederlands-koloniaal noemen, maar waar is dan die vakman die 'm gemaakt heeft?
'Onze objecten hebben een verhaal nodig'
Het is van belang om ook context te geven bij een voorwerp, vindt Zebregs. "Onze objecten hebben allemaal een verhaal nodig, dat het het motto van onze galerie ook: we sell stories, not fairy tales. We vertellen geen glorieus verhaal over de VOC, we proberen het van alle kanten te belichten voor meer nuance."
Zebregs stond in maart dit jaar als jongste handelaar op de vooraanstaande beurs TEFAF. Zijn vernieuwde en verbouwde galerie aan de Keizersgracht - die hij runt samen met zakenpartner Guus Roëll - opent deze maand. Hoe zijn liefde voor opgezette dieren uiteindelijk leidde tot die galerie hoor je in het gesprek bij REDOUAN!.
#458 - Redouan in gesprek met Dickie Zebregs - MISCHA!
Redouan Ait Ouarg, bekend van de programma's De Straten van Amsterdam en De Zwoele Stad (AT5), vervangt presentator Mischa Blok tijdens haar vakantie en presenteert REDOUAN! op Radio 1, tussen 1 en 2 's nachts. Gesprekken luister je op de vertrouwde plek van MISCHA! in je podcastapp, bijvoorbeeld in Spotify.