Hoe Taylor Swift (tegen wil en dank) mensen bewustmaakt van de gevaren van deepfake
- Nieuws
- Hoe Taylor Swift (tegen wil en dank) mensen bewustmaakt van de gevaren van deepfake
De Amerikaanse superster Taylor Swift werd ongewild het middelpunt van een schandaal omdat kunstmatig gegenereerde pornografische beelden van haar werden verspreid op sociale media. In het Mediaforum van Spraakmakers bespreken we hoe Swift (tegen wil en dank) wéér invloed heeft in de aanstaande presidentsverkiezingen.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Amerikaanse presidentsverkiezingen
De nepbeelden van Taylor Swift die woensdag 24 januari via berichtenapp Telegram de wereld overgingen, hadden zoveel impact dat zelfs president Joe Biden zijn zorgen uitte over AI. En dan in het bijzonder met betrekking op de Amerikaanse verkiezingen later dit jaar.
"Dat deepfake de verkiezingen kan beïnvloeden wisten we ook vóór Taylor Swift", zegt Hansje van de Beek. Maar door de enorme bekendheid en invloed van de superster zijn nu nog meer Amerikanen zich hiervan bewust, denkt de Argos-journalist.
Steun Democraten
Waar de ophef nu vooral gaat over AI-beelden van Swift, speelde ze ook een rol bij de vorige presidentsverkiezingen. Toen de race van 2018 van start ging, riep ze op Instagram haar miljoenen volgers op hun stemrecht te gebruiken. Dat resulteerde in een opvallende stijging van het aantal geregistreerde kiezers. Vooral jongeren registreerden zich zodat ze konden gaan stemmen.
Taylor Swift-effect
Dit Taylor Swift-effect was zo groot en alles wat de superster zegt kan invloed hebben op de verkiezingen. "Zoals dat in Amerika gaat, kunnen een aantal stemmen het verschil bepalen in een staat en dus het hele land", zegt Van de Beek.
Swift sprak zich tijdens de vorige verkiezingen openlijk uit vóór de democratische presidentskandidaat. Van de Beek denkt dat ze dat dit keer weer gaat doen.
Het Mediaforum als podcast!
Wist je dat het Mediaforum ook als podcast te beluisteren is? Dagelijks nemen we in Spraakmakers de dagbladen door en zappen we van talkshow naar talkshow. Journalisten en mediamakers vertellen over hun afwegingen en ze geven tips. Zo mis je niets!