De weergaloze Hannah Gadsby: van comedy via woede naar verbinding
- Nieuws
- De weergaloze Hannah Gadsby: van comedy via woede naar verbinding
Stand-up comedy kun je het niet noemen, ook cabaret dekt de lading niet. Wat wel zeker is: de voorstelling Nanette van de Australische lesbische comédienne Hannah Gadsby - te zien op Netflix - laat je lamgeslagen achter. Dat vertellen columnist Meredith Greer en Volkskrant recensent Floortje Smit in De Nieuws BV.
Video niet beschikbaar
Het bijzondere van deze show is "dat je het ene moment met haar mee lacht, staat te juichen en het volgende moment zit je je diep te schamen over je vooroordelen. En over alle dingen die je zelf verkeerd doet. Het is een soort rollercoaster: het is grappig, het is ontroerend en het zet je vooral heel erg aan het denken over heel veel actuele onderwerpen", aldus Smit.
Het is juist belangrijk dat ook die verhalen worden verteld en ze niet kort te doen met een punchline.
Bijzondere opbouw
Meredith legt uit dat juist ook de opbouw van de voorstelling heel bijzonder is: "In het begin is het allemaal grappig en doet ze wat veel comedians doen. Ze neemt namelijk onderwerpen die we eigenlijk te moeilijk vinden om echt te bespreken en daar maakt ze dan een grap over. Ze creëert een spanning in het publiek en die laat ze vervolgens oplossen door er een grap van te maken." Daardoor krijgt de zaal het gevoel dat ze erover mogen lachen, dan voelen ze zich beter.
Vervolgens, vertelt Meredith: "Dan zegt ze opeens, 'ik wil stoppen met comedy want ik voel me hier niet goed bij.'" Doordat ze telkens de spanning bij een onderwerp oplost met een punchline, kan ze het verhaal wat er toe doet niet vertellen. "Het is juist belangrijk dat ook die verhalen worden verteld en ze niet kort te doen met een punchline."
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.