Kreeft voor lunch en massages op vrijdag: 'Ik raakte gewend aan de luxe van de techwereld'
- Nieuws
- Kreeft voor lunch en massages op vrijdag: 'Ik raakte gewend aan de luxe van de techwereld'
Van kreeft voor lunch tot personeelsuitjes naar IJsland en massages op vrijdag. In de twaalf jaar dat Sanne Kanis voor techbedrijven werkte, maakte ze het allemaal mee. Het klinkt misschien als muziek in de oren, maar aan dit luxeleven zit ook een schaduwkant. Over de beide kanten vertelt Kanis in De Nieuws BV.
Video niet beschikbaar
Wie wil nou niet elke vrijdag een massage of op een werktripje naar Miami? De smeuïge verhalen uit de techwereld komen naar voren in het boek van Kanis, De Bubbel. Een toepasselijke titel, want eenmaal in de techwereld begeef je je ook in een bubbel. Een bubbel van luxe met een donker randje.
De Bubbel
Kanis: "In het boek verwijs ik op twee manieren naar de bubbel. Aan de ene kant omdat de hoofdpersoon meegetrokken wordt in een soort mini-maatschappij. Een cocon waar ze allemaal eigen gebruiken hebben, jargon, kleding."
"Maar het verwijst ook naar een bredere tech-bubbel", legt Kanis uit. "De hoofdpersoon werkt voor een bedrijf dat een app heeft met maar een handje vol gebruikers maar wel met een waardering van honderden miljoen." Daarbij vraagt Kanis zich af: is dat hele bedrijf waar de hoofdpersoon voor werkt niet eigenlijk een bubbel?
Er staat tegenover dat je 80 uur werkt en veel op reis bent
Keerzijde van de techwereld
Op vrijdagen tennissen, snookeren en dan de befaamde vrijdagmiddagborrel. Het hoorde er allemaal bij in de 12 jaar dat Kanis voor techbedrijven als Google en Spotify werkte. Maar het gegeven work hard, play hard is ook zeker waar. "Er staat tegenover dat je 80 uur werkt en veel op reis bent. waar je je sociale leven en relaties moet opgeven. Het heeft dus een keerzijde."
Op een gegeven moment besefte Kanis zich dat ze helemaal in de bubbel leefde. "Ik ben daar op een gegeven moment echt wel gewend geraakt aan de luxe. En na 12 jaar merkte ik dat ik zei 'ik ga echt niet naar New York vliegen in economy' en dat was echt een realisatie moment voor mij, van wie ben ik nu en wat vind ik belangrijk in het leven."
Verantwoordelijkheid van techbedrijven
Door middel van het boek wil Kanis een discussie aanzwengelen over de ethische kant van de techwereld. Kanis benadrukt in haar boek: "Het hyperkapitalisme en de eeuwige nadruk op targets, het constant willen groeien, in plaats van het toch nadenken over het idealistische karakter dat tech aanvankelijk had. Het willen verbinden."
"Ik vind wel dat de bedrijven een grote verantwoordelijkheid hebben. Als het niet aan de overheid wordt toegelaten, dan moet er ook intern een soort zelfregulering zijn met, we nemen de verantwoordelijkheid en we denken ook na over de maatschappelijke implicaties op lange termijn. Ik wil de vraag ook aan de lezer stellen, 'is dit normaal?' want het heeft ook een hoog gehalte van kleren van de keizer."