Sam de Jong: 'Toen ik Slick Woods ontmoette wist ik, zij is mijn hoofdpersoon'
- Nieuws
- Sam de Jong: 'Toen ik Slick Woods ontmoette wist ik, zij is mijn hoofdpersoon'
Goldie, de nieuwe film van regisseur Sam de Jong, verschijnt op 16 januari in de Nederlandse bioscopen. Eerder al ging de film in première op het Internationale Filmfestival in Berlijn. In Kunststof praat hij over de film waar hij vier jaar aan werkte.
Video niet beschikbaar
Als kind in Durgerdam zou De Jong (33) een toekomst als topschaatser tegemoet gaan, maar hij stopte nadat hij op de middelbare school een andere wereld ontdekte.
Na de filmacademie maakte hij videoclips en korte films, en vooral de clip Drank & Drugs van Lil Kleine en Ronnie Flex viel op. Amsterdam-Noord was het decor voor debuutfilm Prins. Dankzij de samenwerking met Vice bleek Prins zijn ticket naar New York te zijn.
"Ik wilde naar Amerika om met iPhones en een klein budget een film te maken", vertelt De Jong. "Maar de grote baas van 20th Century Fox had Prins gezien en had andere plannen. Ik vertrouwde dat toen nog niet zo want die toezeggingen zijn niet altijd een garantie. Ik ben er wel naar toe gegaan om zelf research te doen voor een verhaal. Dan is er al heel snel geen weg meer terug."
Hoe harder de buitenkant, hoe zachter de binnenkant
Goldie wordt gespeeld door het 23-jarige topmodel Slick Woods, die inmiddels het gezicht is voor de make-up lijn van Rihanna. De Jong: "In de film speelt ze voor een groot deel het verhaal van haar eigen leven. Haar moeder werd opgepakt voor doodslag toen ze zes was. Al jong leidde ze een zwervend bestaan. Ze heeft een kind en ze is nu ziek, wordt behandeld voor kanker. Vergeleken met mijn leven, heeft zij al een heel leven geleefd."
"Het heeft wel vier jaar geduurd. Toen ik Slick Woods ontmoette wist ik; zij is mijn hoofdpersoon. Ze is een heel charismatisch figuur en dat inspireerde mij. Met eigenschappen die ik zelf niet heb: zelfverzekerd, veel bravoure en haar hart op de tong. Daar leer ik enorm van."
"Met de keuze voor Slick ging ik een heel andere arena in. Nu ben ik die witte jongeman uit Amsterdam die met een geheel zwarte cast een film heeft gemaakt. Dat ik een buitenstaander ben, voelde voor haar juist veilig."
Er zit zoveel achter mensen, zoveel meer dan je ziet
De helende werking van de popcultuur
"Het was helemaal niet mijn bedoeling om een verhaal over Afro-Amerikaanse cultuur te maken. Mijn uitgangspunt voor de film is de helende werking van popcultuur, of beter de ogenschijnlijke werking ervan. In Prins zijn het heel dure sneakers waar de hoofdpersoon van droomt. Daarmee wil hij in een andere wereld komen."
"Goldie wil met het maken van een videoclip zoveel geld verdienen zodat ze haar zusjes uit handen van jeugdzorg kan houden. De propaganda van popcultuur is heel efficiënt, maar als je er onderdeel van bent is het vaak lelijk en pijnlijk en helemaal niet zo magisch."
"Nu filmt iedereen vanuit zelfonderzoek, maar ik wil juist films maken over andere werelden. Er zit zoveel achter mensen, zoveel meer dan je ziet, dat is wat ik wil laten zien."