Filmregisseur Nolan krijgt hoogste eerbetoon van Brits filminstituut: 'Geen gemakkelijke films'
- Nieuws
- Filmregisseur Nolan krijgt hoogste eerbetoon van Brits filminstituut: 'Geen gemakkelijke films'
Filmregisseur Christopher Nolan maakte films als Oppenheimer, Inception, Interstellar en The Dark Knight. Hij won elf Oscars en zijn films brachten samen meer dan zes miljard dollar op. Woensdag wordt hij onderscheiden met de BFI Fellowship, het hoogste eerbetoon van The British Film Institute. Wat maakt de films van Nolan zo bijzonder?
Video niet beschikbaar
"Wat mij aansprak is dat hij die prijs krijgt voor het feit dat hij grote publieksfilms wist te maken en die ook wist op te rekken tot de mogelijkheden", zegt Dana Linssen, filmcriticus bij NRC, in NOS Met het Oog op Morgen. "Dus het waren geen gemakkelijke films. Hij bleef daarin vernieuwend en tegelijkertijd hield hij ook veel oog voor de filmgeschiedenis en de bioscoopcultuur."
Oordeel
In dat oordeel kan Linssen zich vinden. "Je kan denken dat filmmakers niet per se op de barricade hoeven te staan en zich met het grotere verhaal bezig houden. Maar Nolan is iemand die niet alleen zijn hersenen inzet om slimme scenario's en films bij elkaar te puzzelen, maar ook nog na te denken over hoe die hun publiek gaan bereiken, bij voorkeur in de bioscoop. Dat in een tijd waarin de meeste mensen op steeds kleinere schermpjes films bekijken."
"Nolan is geïnteresseerd in tijdreisthema's, een beetje jongensboekenverhalen", schetst Linssen. "Hij zegt dat dit soort verhalen alleen kunnen aanspreken als er ook een klein menselijk verhaal in verstopt zit. De film waarbij dat voor mij het beste is gelukt, is Interstellar. Dat gaat over een vader-dochter-verhouding. Maar ondertussen gaat het ook over hele grote dingen, zoals parallelle werelden en het einde der tijden."
Celluloid
Nolan werkt nog steeds het liefst met celluloid, dus met rollen film, weet Linssen. "Bij voorkeur dan ook nog op film geprojecteerd. Als je de status van Nolan hebt bereikt, dan kan je dat wel afdwingen bij de grote studio's. Een korrel of een pixel is het verschil tussen acrylverf en olieverf. De korrel geeft het filmbeeld een bepaald soort textuur die bij een digitaal beeld wel te imiteren of na te bootsen is, maar die daar niet van nature in zit."
"Digitaal is op dit moment goedkoper", geeft Linssen als reden waarom andere filmmakers wel overgaan. "Je kunt veel meer in de postproductie corrigeren, denkt men. Maar dat kost ook klauwen met geld, dus het is niet per se voordeliger. Celluloid is ook vervuilend, dus het is een beetje een en-en-verhaal. Ik denk dat voor Nolan ook het vakmanschap, het ambacht en de filmtraditie heel erg meespelen."
Wat maakt de films van Nolan zo bijzonder?
Download de NPO Radio 1-app
Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.