NPO links of rechts? 'Ze zien de NPO als grootste monster'
- Nieuws
- NPO links of rechts? 'Ze zien de NPO als grootste monster'
De publieke omroep krijgt al jaren het verwijt te links te zijn. Publicist en schrijver Philip Huff is het daar niet mee eens. Hij ziet juist een verschuiving naar rechts. Dat komt door de angst om voor links versleten te worden, schrijft hij vandaag in NRC Next.
Volgens politiek commentator Kees Boonman is de NPO bang voor de publieke opinie. Hij deelt de observatie van Huff dat de NPO handelt uit angst om te links te worden genoemd.
Angstpsychose
Dat ziet hij terug in de programmakeuzes en het toelaten van omroeporganisaties met een uitgesproken rechtse signatuur, zoals WNL en PowNed. "Zij zijn eigenlijk vanuit die angstpsychose toegelaten tot het publieke bestel."
Boonman vindt dat er genoeg omroepen zijn en dat het niet gaat om een links of rechts label, maar om kwaliteit. "De NPO zou niet íedereen precies moeten willen bereiken. Het moet kwalitatief en journalistiek goed zijn.” En kwaliteit is volgens Boonman ook dat je aan alles en iedereen aandacht besteedt.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
'Het debat op rechts'
WNL voert op NPO Radio 1 iedere zaterdag 'het debat op rechts', maar Boonman wil óók het debat op links horen. Boonman, die zelf een grote staat van dienst heeft als politiek commentator bij verschillende omroepen, interviewt zowel rechtse als linkse politici. “Als er een rechtse politicus tegenover je zit, ga je een beetje naar links hangen en andersom.” Hij stoort zich eraan op sociale media te worden weggezet als 'linkse etter'.
Partijen als de PVV en Forum voor Democratie, ageren al jaren tegen de - in hun ogen - linkse publieke omroep. Framing, aldus Kees Boonman. "Ze zien de NPO als het grootste monster in Nederland. Daar mag de NPO als organisatie best wel feller tegenin gaan."
Omroep zonder kleur
Human-hoofdredacteur Marc Josten heeft een omroep zonder kleur. "Als je dan door de buitenwereld geframed wordt als links, dan is dat erg vervelend. Dat wil je helemaal niet." De werkwijze van Human, dat onder andere het kritische mediaprogramma Medialogica maakt, is om zoveel mogelijk mensen uit allerlei richtingen aan het woord te laten. "In onze analyses gebruiken we verschillende perspectieven."