Harpist Remy van Kesteren: 'Wees zo naïef mogelijk'
- Nieuws
- Harpist Remy van Kesteren: 'Wees zo naïef mogelijk'
Harpist Remy van Kesteren is deze zomer te zien op theaterfestival De Parade. In samenwerking met het danscollectief ISH brengt hij daar de voorstelling Animatronics. Een spectaculaire muzikale dansperformance waarin mens en machine, beweging, ritme en klank versmelten tot een visueel spektakel. "Voor mij gaat muziek om het delen", vertelt Van Kesteren in Kunststof.
Kunststof - Remy van Kesteren, harpist - Kunststof
Publiek blijft de sleutel
Voor Remy van Kesteren had spelen van muziek eigenlijk pas echt zin als er een publiek was dat ernaar wilde luisteren. Heel vroeger, als klein kind, kon dat zijn moeder zijn, of een rijtje knuffels, maar ook nu nog blijft publiek de sleutel. "Voor mij gaat muziek echt om het delen. Het ontstaat eigenlijk pas echt in de live situatie. In de dialoog tussen uitvoerder en publiek. Dat vind ik het mooiste wat er is. Dat is de magie."
Grote zalen maken niet gelukkig
In de Parade-voorstelling Animatronics, die hij samen maakt met danstheatergroep ISH, maakt hij als muzikant gebruik van zelfspelende instrumenten terwijl dansers zich bewegen als robots. In de voorstelling zoeken ze naar het punt waarop die hoekige bewegingen overgaan in mensenbewegingen. Hij vindt het interessant om de elektronische wereld van robots en zelfspelende, zelfbedachte instrumenten naast de organische harp te zetten.
De Parade, het rondreizende theaterfestival waar bezoekers in kleine tenten voorstellingen van een half uur bezoeken, is voor Van Kesteren een fantastische plek. In zijn leven als solo-harpist voor grote concerten stond hij op heel anderen plekken, zoals het majestueuze Carnegie Hall. Maar ook al stond hij toen in de grootste zalen, dat leven maakte hem niet gelukkig. "En als ik nu een klein intiem optreden kan geven, ben ik gelukkiger dan ooit omdat die muziek klopt en omdat ik doe wat mijn hart me ingeeft."
Topsport bestaan
Acht jaar geleden brak een nieuwe periode aan in zijn carrière. Het topsport bestaan van de klassieke harpist die grote concerten geeft met grote orkesten begon te wringen. Al die uren oefenen per dag om zijn techniek hoog te houden, waar deed hij het eigenlijk voor?
"Wat ben ik eigenlijk zonder die harp, heb ik eigenlijk wel iets te vertellen?" Hij ging bij zichzelf te rade. Hij liet een jaar de harp zelfs helemaal staan. En sloeg een andere weg in, mét harp maar in andere stijlen van muziek. Nu speelt hij minder virtuoos in technisch opzicht, maar hij vindt zichzelf wel een betere speler. "Het vraagt iets anders, ik ben op zoek naar iets anders in mezelf."
Hij ziet mooie dingen in andere soorten muziek dan hiervoor. Radiohead, Kendrick Lamar, als je er echt voor openstaat zie je dat sommige pop-producenten op dezelfde manier denken als klassieke componisten. "Er is van alles te ontdekken en dat is heerlijk."
'Wees zo naïef mogelijk'
Nu hij vader is van twee jonge dochters ziet hij hoe onbevangen kinderen open staan voor de meest uiteenlopende ervaringen, ook op het gebied van muziek. Die blik hoopt hij ook bij zichzelf zoveel mogelijk te cultiveren. En dus schrijft hij op zijn Kunststof-tegel: 'Wees zo naïef mogelijk'.