Cultuur & Media
MAX

De verhalen achter de populaire NRC-rubriek 'Ikje': 'Krijgen er dagelijks zo'n 10 binnen'

foto: MAX
  1. Nieuwschevron right
  2. De verhalen achter de populaire NRC-rubriek 'Ikje': 'Krijgen er dagelijks zo'n 10 binnen'

De Ikjes op de achterpagina van NRC zijn al twintig jaar een begrip. Lezers delen in maximaal 120 woorden grappige, ontroerende of bijzondere gebeurtenissen uit hun eigen leven. Dit najaar organiseert het Internationaal Literatuurfestival Utrecht een Ikjes-marathon, waar iedereen zijn eigen Ikje kan insturen. We bespreken het succes van de rubriek in Villa VdB.

Video niet beschikbaar

Kijkje achter de schermen

Paul Steenhuis, eindredacteur van de Ikjes-rubriek bij NRC, geeft een kijkje in zijn dagelijkse routine. "Elke dag kies ik uit ongeveer tien inzendingen," vertelt Paul. "Het is belangrijk dat een Ikje een duidelijke pointe heeft (onverwachte wending van de plot aan het einde van een verhaal, red.), of ontroerend is of emotioneert."

Minder geschikte Ikjes

Steenhuis ontvangt ook vaak minder geschikte Ikjes in de mailbox: "Er zijn heel veel mensen die losse belevingen opsturen. Die zijn niet geschikt." Hij geeft een voorbeeld: "Het was een anekdote over een man wiens vader met pensioen was en zijn huis aan het schilderen was. Toen kwam er een buurman langs en die vroeg op zijn Amsterdams: 'Bent u een monnik?'. Een klassiek geval van 'je had er bij moeten zijn'."

Gynaecoloog én Ikjes-schrijver

Mieke Kerkhof is gynaecoloog en fervent Ikjes-schrijver. "Ik denk bijna in Ikjes," zegt Kerkhof. "Mijn werk als gynaecoloog levert veel inspiratie, maar ik respecteer altijd het beroepsgeheim. Ik vraag de betreffende dan ook altijd om toestemming. Ze geeft een voorbeeld van één van haar Ikjes:

"Op de polikliniek gynaecologie praat ik met een bejaarde patiënte. Ze vertelt dat ze de jongste is in een gezin van veertien kinderen. Ik zeg: 'Ja, in die tijd was er nog geen pil hè?' Ze reageert dat ze eens aan haar moeder gevraagd of het nog wel de bedoeling was geweest dat ze er als veertiende nog bij zou komen. En haar moeder antwoordde: 'Lieve schat, ik heb er dertien keer over gedaan om jou te mogen krijgen.'"

Waarom ze zo populair zijn

Waarom is de rubriek zo succesvol? "Het is voor iedereen toegankelijk," verklaart Steenhuis. "Mensen vinden het leuk om iets van zichzelf gepubliceerd te zien. Het is een vorm van erkenning." Kerkhof vertelt: "Ik haal inspiratie uit dagelijkse observaties. Zoals cabaretiers ga ik de straat op en zie ik overal verhalen."

Favoriet Ikje van Steenhuis

Steenhuis deelt er eentje die hem altijd is bijgebleven: "Wat ik me altijd herinner is een oma die met haar kleinkind in de boekwinkel staat. Die oma wil natuurlijk goed voor dat kind. Maar dat kind is helemaal niet geïnteresseerd in de boeken. En dan zegt ze: 'Hier kijk, Nijntje!' en dan zegt dat kind uit de grond van z'n hart: 'Nijntje is een lul.' Dat soort onverwachte humor blijft je bij."

Doe mee met de Ikjes-marathon

Van 22 september tot 5 oktober kan iedereen zijn Ikje insturen voor de Ikjes-marathon. Tijdens het festival kun je jouw Ikje voorlezen op de Utrechtse boekenmarkt. Insturen kan via de website van het Internationaal Literatuurfestival Utrecht en natuurlijk blijven inzendingen voor NRC ook altijd welkom.

Villa VdB

Villa VdB (Omroep MAX) hoor je van maandag t/m donderdag van 14.00 tot 15.30 uur op NPO Radio 1. Gepresenteerd door Jurgen van den Berg.

Ster advertentie
Ster advertentie