Online tijdschriften houden met moeite hoofd boven water
- Nieuws
- Online tijdschriften houden met moeite hoofd boven water
Dat papieren tijdschriften het lastig hebben om te blijven bestaan is bekend, maar ook online tijdschriften hebben moeite om hun hoofd boven water te houden. Bladendokter Carolien Vader legt het uit in De Nieuws BV. Eén van de online platformen met hoge nood is Lilith Mag. Oprichter Clarice Gargard schuift ook aan: "Voor platforms zoals wij die nog klein zijn en binnen een bepaalde niche zitten is het moeilijk om genoeg te verdienen".
Online magazines verkeren in zwaar weer: hoe blijf je relevant in een wereld vol content?
Video niet beschikbaar
Content in overvloed
Minder advertentie-inkomsten en minder abonnees, dat is het geval voor vele mediamerken. "Er zijn heel veel online magazines. De concurrentie is dus gewoon heel hoog", aldus Bladendokter Vader. "Deze strijden allemaal om de aandacht van dezelfde groep." De opkomst van technologie en sociale media draagt bij aan de ondergang van tijdschriften. "Vroeger was content schaars. Je kon verhalen bundelen en voor €5,- in de winkel leggen. Nu zie je dat iedereen met een smartphone een groot publiek kan bereiken en er content in overvloed is. Dit maakt het investeren in mediabedrijven heel oninteressant."
Journalistiek met een 'point of view'
Het online magazine Lilith Mag probeert zich te onderscheiden met hun feministische en activistische insteek. "We merken dat er behoefte is aan journalistiek met een 'point of view'. Het idee heerst dat journalistiek neutraal moet zijn, maar volledige neutraliteit bestaat niet", volgens Gargard. "Wij zijn er transparant over dat we vanuit een bepaald perspectief werken." De oprichter merkt dat lezers hier behoefte aan hebben, maar dat voor investeerders een lastig punt is.
'We willen het zo toegankelijk mogelijk houden'
Genoeg inkomsten genereren, ondanks de niche van het platform, is een uitdaging. "Afgelopen jaren hebben we vooral subsidies en fondsen binnengehaald, maar we willen uiteindelijk onafhankelijk worden." Aangezien dat niet eenvoudig is doet het platform onderzoek naar abonnees en adverteerders. "We willen het zo toegankelijk mogelijk houden voor iedereen, maar ergens moet je concessies doen. We willen een model creëren waarbij de mensen die het wel kunnen betalen uiteindelijk betalen voor de mensen die dat niet kunnen." Om niet ten onder te gaan heeft Lilith Mag nu een crowdfunding gestart. "Je hebt een startfonds nodig om verder te kunnen bouwen. We zien media niet alleen als een plek van content, maar ook als een gemeenschappelijke plek."
Vader adviseert online platforms om meerdere verdienmodellen te ontwikkelen, waaronder crowdfunding, events, webinars, en verkoop van producten. "Hoe meer je de inkomsten spreidt, hoe meer kans dat je succes hebt."