Waarom horrorklassiekers steeds weer een remake krijgen
- Nieuws
- Waarom horrorklassiekers steeds weer een remake krijgen
Veel horrorfilms komen de laatste jaren terug in de bios, maar wel in een nieuwe versie. De laatste in de rij is de doodenge pop Chucky uit Child's Play. De clown uit It ging hem eerder al voor. Waarom krijgen deze horrorklassiekers allemaal een remake? Filmproducent Jan Doense legt het uit in Radio EenVandaag.
Video niet beschikbaar
Een nieuwe generatie
3 jaar geleden keerden kindertrauma's ook al terug terug dankzij de remake van Stephen Kings It. Volgens producent Jan Doense, vanwege zijn inzet voor genrefilms beter bekend als Mr Horror, keren zo'n beetje alle horrorklassiekers na 30 jaar weer terug in de bioscoop. "Dat doen ze om een nieuwe generatie horrorliefhebbers te bedienen. Jongeren gaan niet op zoek naar de oude films, ze willen iets nieuws zien. Vandaar dat al die klassiekers altijd maar blijven terugkeren."
Daarnaast verdienen de producenten er ook vooral aan, zegt Doense. "Een remake maken is makkelijker dan iets nieuws bedenken."
Horror in de lift
Horrorfilms zitten op het moment in de lift. "Dat gaat altijd in golfbewegingen. Af en toe worden er namelijk ook hele intelligente horrorfilms geproduceerd. Die zijn dan ook populair bij een ander publiek." Dat maakt het genre toegankelijker, zegt Doense. "Denk bijvoorbeeld aan de vorig jaar uitgekomen verrassende film Suspiria."
Doense is echter bang dat Child's Play niet zal bijdragen aan de populariteit van het genre. "Dit is toch meer een 'van-dik-hout-zaagt-men-planken-horror." Zelf zou hij het liefst een remake zien van de film Carnival of Souls, een psychologische zombiefilm uit de jaren 60. "Dat is een sfeervolle filosofische zombiefilm. Er is al een remake van, maar die was zo slecht. Het is dus hoog tijd voor een nieuwe."
Alweer een horror-remake!
Radio EenVandaag
Dit artikel is een bijdrage van Radio EenVandaag, elke werkdag tussen 14 en 16 uur op NPO Radio 1. Meer over de uitzending is te vinden op EenVandaag.nl, Facebook of op Twitter.