De wereld van een gamemodel
- Nieuws
- De wereld van een gamemodel
Stefanie Joosten is model, maar niet voor bladen of op tv. Het uiterlijk en de stem van Stefanie worden gebruikt in videogames. Met de nieuwste technologieën worden haar gezicht, lijf én bewegingen in het spel gekopieerd. Het heeft tot gevolg dat zij fans over de hele wereld heeft.
Video niet beschikbaar
Stefanie vertelt in Langs de Lijn en Omstreken dat ze voor het maken het spionagespel Metal Gear Solid V helemaal ingescand is. Daarnaast heeft ze alle bewegingen van haar karakter in de game in het echt gemaakt in een ‘motion capture suit’. Dat is een pak met sensoren die alle actie registreren. Om dat realistisch te kunnen doen kreeg Stefanie gevechts- en sluipschuttertraining.
Gamejournalist Jan Meijroos legt uit dat gamemakers hun personages steeds levensechter maken omdat spelers steeds veeleisender worden. Als karakters niet menselijk genoeg overkomen komt een speler minder goed in het verhaal en is zo’n spel minder populair.
Fanmail
De videogame waarin Stefanie voorkomt wordt over de hele wereld gespeeld, en ze krijgt fanmail uit alle windstreken: tekeningen, liefdesbrieven en telefoonnummers. Volgens Jan Meijroos is dat te verwachten. "Mensen die dit soort games spelen zijn zo’n vijftig uur bezig om het spel te voltooien. Ze krijgen dus een band met die personages. Dat is te vergelijken met de fans die een Hollywoord-acteur als George Clooney heeft."