'Pop-art is een afspiegeling van de consumptiemaatschappij'
- Nieuws
- 'Pop-art is een afspiegeling van de consumptiemaatschappij'
Woody van Amen is één van de weinige Nederlandse kunstenaars die tot de Pop-art wordt gerekend. Op zoek naar vrijheid vertrok hij begin jaren '60 naar New York en kwam terug als de eerste Nederlandse Pop-art kunstenaar. Tegenwoordig valt zijn werk te zien in de Amsterdamse galerie Eenwerk. Waarom is Pop-art volgens hem een afspiegeling van de consumptiemaatschappij?
Woody van Amen (2 december 2020) - Nooit meer slapen
Rotterdam
Van Amen groeide op in het platgebombardeerde Rotterdam. Spelen in puin, honger hebben en Bevrijdingsdag zijn herinneringen aan vroeger. Ook het bombardement zelf zit nog in zijn gedachten. ''Dit alles heeft een enorme indruk op mij gemaakt. Een belangrijke ontwikkeling in mijn werk is mede te danken geweest aan de Tweede Wereldoorlog.'' Het meemaken van zoiets heftigs heeft invloed op een mens, vooral als je zo jong bent. ''Ik heb gespeeld in het puin, ik heb op blote voeten gelopen, ik heb de hongerwinter meegemaakt en ik weet wat honger is. In zekere zin heeft dit mij gevormd tot wie ik ben. Mijn leven zou er heel anders hebben uitgezien als ik dit niet had meegemaakt.''
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Pop-art
Woody ging naar Amerika met het idee in een kunstwereld vol abstract expressionisme terecht te komen. Dit bleek inmiddels al achterhaald te zijn door een nieuwe stroming, Pop-art. ''In het begin was ik een beetje teleurgesteld. Totdat ik de werken zag van Robert Rauschenberg en Andy Warhol.''
Wat hem aantrok in de Pop-art kunst van deze kunstenaars was wat hij erachter zag. ''Voor mij was het heel duidelijk dat popart een afspiegeling was van de consumptiemaatschappij, die zich toen in Amerika afspeelde. In Rotterdam, waar ik ben opgegroeid, was maar één supermarkt. In Amerika was er op elke hoek van de straat één te vinden. Ook waren er overal reclameborden te zien. De Pop-art was min of meer commentaar hierop.''
Voor van Amen was het een echte cultuurshock. ''Niet alleen door wat ik op straat zag, maar ook in de schilderkunst. Ik ervaarde dat de grenzen van de kunst veel verder waren dan ik dacht. Dit valt natuurlijk te verklaren. De Amerikanen hadden de Tweede Wereldoorlog niet meegemaakt, het leven was daar vrolijk verder gegaan. Ze liepen dus voor op Nederland.''
Matterhorn
''Op een geven moment begon mijn vrijheid in kunst beknot te voelen, ik kreeg het gevoel dat ik per se dingen moest maken. Toen heb ik een half jaar lang geen kunst geproduceerd. Ik ben een tijd naar Zwitserland gegaan en heb veel nagedacht. Je zou het bijna een identiteitscrisis kunnen noemen.''
In Zwitserland is Woody van Amen een manifest gaan schrijven. Rond het einde van zijn schrijfwerk nodigde een vriend van Amen zijn familie uit om naar de Matterhorn te gaan. ''Dit kwam net op het goede moment. De Matterhorn is een gebergte in de Wallister Alphen. Ik was niet eens in de fase dat ik wat met die berg wou doen. Maar hij maakte een enorme indruk op mij. Toen ik terugkwam in Rotterdam ging ik weer aan het werk, geïnspireerd door de Matterhorn.''
Alles van Nooit Meer Slapen terugluisteren?
Terugluisteren kan via jouw favoriete podcast. Nooit Meer Slapen is hét cultuurprogramma van de VPRO. Elke maandag- tot en met vrijdagnacht tussen 00.00 en 01.00 uur hoor je een diepgravend gesprek over cultuur, literatuur, film, muziek, theater of kunst.