Wat is er mis op filmfestival Cannes?
- Nieuws
- Wat is er mis op filmfestival Cannes?
Rode lopers, spotlights, veel te dure jachten: de 71ste editie van het filmfestival in Cannes start deze week. Beroemde acteurs en regisseurs tonen hun nieuwste creaties. Maar is het allemaal echt zo mooi of is het vooral schone schijn?
Video niet beschikbaar
Filmkenner Robbert Blokland bezoekt het filmfestival dit jaar voor de vijftiende keer en verbaast zich vooral over het geklaag omtrent deze editie. "Van alle kanten hoor je opvallend veel gemor en geklaag. Er is een heus 'selfie-verbod' op de rode loper van kracht, want dat zou volgens de organisatie de inloop van de sterren dwarszitten. Foto's mogen voortaan alleen worden gemaakt door geaccrediteerde fotografen langs de rode loper."
Ook mogen journalisten films pas zien na de première. "Vorig jaar was er veel te doen om een premièrefeestje dat was verpest, omdat journalisten negatief geschreven hadden over één van de films. Dat proberen ze nu te voorkomen door de film eerst voor het publiek in première te laten gaan."
Matige openingsfilm
Ook de openingsfilm van dit jaar, Everybody Knows van de Iraanse prijzenmagneet Ashgar Farhani zorgt voor klachten. "Een opmerkelijke film, maar het gaat de regisseur zeker geen derde Oscar opleveren", stelt filmkenner Blokland. "Farhani komt uit Iran en spreekt geen woord Spaans - de voertaal in de film. Hij wil daarmee juist duidelijk maken dat het bij communicatie niet gaat om de taal, maar om de emoties. Helaas resulteert dit in een zeer matige openingsfilm" Volgens Blokland lijkt het bijna een traditie te worden dat Cannes zijn mooiste kaarten niet meteen inzet op de openingsavond.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
De eerste prachtfilm van dit jaar is volgens de filmkenner de film Wildlife. "Acteur Paul Dano maakte een ijzersterk regiedebuut over een Amerikaans huwelijk dat langzaam verpulvert als vader Jake Gyllenhaal en moeder Carey Mulligan erkennen eigenlijk heel andere dromen te koesteren. Zoontje Joe (Ed Oxenbould) ziet met lede ogen toe hoe pa zich verliest in zijn identiteitscrisis en ma aanpapt met een oudere lokale zakenman. Dit is een titel die we zeker onthouden voor de Oscars volgend jaar."
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Politiek
Het filmfestival van Cannes staat bekend op zijn films die een politiek statement willen maken, maar daar lijkt dit jaar verandering in te komen. Actrice Cate Blanchett, die dit jaar juryvoorzitter is, heeft tijdens een persconferentie bekend dat er dit jaar niet gekeken wordt naar de politieke statements of achtergrond van de makers van de film. "Blanchett benadrukte dat het geen 'politiek festival' is. Ze kijken liever met een open geest en onbevooroordeeld naar de film. Ze beoordelen het hier en nu en niet de prestaties van mensen uit het verleden."
Het filmfestival in Cannes duurt nog tot zaterdag 19 mei en Robbert Blokland houdt ons op de hoogte van alle nieuwe films.