Cultuur & Media
BNNVARA

Martha Riemsma: Kritiek op armoedige regionale journalistiek is onterecht

foto: Geesje Oostland BNNVARA
  1. Nieuwschevron right
  2. Martha Riemsma: Kritiek op armoedige regionale journalistiek is onterecht

Martha Riemsma is hoofdredactrice van Tubantia, het nieuwsmerk van Twente en de Achterhoek. Zaterdagavond zat ze op de bank van Özcan Akyol. In Onze man in Deventer vertelt zij over haar jeugd, het belang van regionale journalistiek en de rol van de vrouw in de media.

Onze man in Deventer met Martha Riemsma - deel 1

Ondanks dat zij inmiddels echte Twentenaar is, is Martha Riemsma geboren in Veenwouden in Friesland. Toen zij ging studeren voelde ze zich te bleu om naar Amsterdam te gaan en koos ze voor Enschede. Hier begon haar journalistieke carrière.

Hoofdredacteur van de Tubantia

Haar fascinatie voor de rol van de media was en is bijzonder groot. Het idee dat de krant het venster is op de wereld van de mensen, boeit haar. Toen ze een jong meisje was wist ze al dat ze iets in de journalistiek wilde doen.

Jaren later vroeg ze aan de hoofdredacteur van de Stentor: hoe lang duurt het om hoofdredacteur te worden? Hij zei toen: twaalf jaar. Dat vond ze lang, maar de ambitie bleef.

Onze man in Deventer met Martha Riemsma - deel 2

De kracht van de regionale journalistiek

Riemsma is nog steeds onder de indruk van de kracht van de regionale krant. De Tubantia is een bijzondere krant omdat het altijd begint met het regionale nieuws. Dit vat ze samen in de slagzin: "Hart voor de regio, oog voor wereld". Ze hoopt dat regionale journalisten altijd objectief blijven. Als het te dichtbij komt, is het verstandig om afstand te nemen.

Volgens NVJ is de regionale journalistiek: "op sterven na dood". Riemsma is het hier niet mee eens. "We are alive and kicking!" zegt zij over de redactie van de Tubantia.

Juist dit tijdperk is interessant omdat er zoveel veranderd en er verschuivingen plaatsvinden. Ze is optimistisch als het gaat het digitale tijdperk. Er zijn al 500 mensen die een digitaal abonnement hebben. Het klinkt niet veel maar het is een grote eerste stap.

Vrouw in de media

Als een van de weinige vrouwelijke hoofdredacteuren is ze een witte raaf. Ze is er zelf niet mee bezig dat ze een vrouw is. Ze hoopt dat het geen thema is, hoewel er wel een verschil is tussen mannen en vrouwen. Riemsma: "Het is een mannenbolwerk en vrouwen zitten anders in elkaar, maar ik heb hier geen last van."

Ster advertentie
Ster advertentie