Mensen naar Den Bosch krijgen door te zeggen 'kom maar niet': werkt dat?
- Nieuws
- Mensen naar Den Bosch krijgen door te zeggen 'kom maar niet': werkt dat?
De nieuwe reclamecampagne van Den Bosch heeft een opvallende nieuwe slogan: 'Kom niet naar Den Bosch, daar is het altijd feest'. Het doel ervan is om meer jongeren naar de stad te brengen. Maar werkt dat met een 'negatieve' boodschap? Lammert de Bruin zocht het uit in de rubriek Feit of Fictie.
FoF: Kan een negatieve reclameslogan een positief effect hebben?
Het is voor adverteerders een kunst om met een pakkende campagne te komen. Want de consument zit nooit op reclame te wachten, zo zegt hoogleraar consumentengedrag Bob Fennis van de Rijksuniversiteit Groningen.
'Slimme aanpak'
Om door te dringen tot het brein van de consument moet de boodschap bijzonder zijn en de consument vervolgens ook positieve gedachten geven. "In negen van de tien gevallen gebeurt er niks of is het zo marginaal dat het geen invloed heeft op het gedrag van iemand."
Met de slogan van Den Bosch lijkt de stad iets negatiefs te vertellen over zichzelf. En dat is een slimme aanpak volgens Fennis, want dat verwacht de consument niet. "Daardoor trek je meteen de aandacht." Dat was ook het doel van het reclamebureau, vertelt Mark de Greeff aan Omroep Brabant.
Onverwachte boodschap
De tegenstelling in de slogan vindt ook gedragswetenschapper Lotte Verstrijnen sterk. Ze werkt voor Open Now, een bureau dat campagnes bedenkt. "Het 'niet komen' en het woord 'feest' zetten je meteen aan het denken."
Toch zitten er ook risico's aan een onverwachte boodschap als deze. Als je eenmaal de aandacht van de consument hebt, dan moet je daarna ook een sterk verhaal hebben. "Als het een slap verhaal is, dan keert de consument zich er juist van af", zegt hoogleraar Fennis.
Lees de rest van het artikel bij EenVandaag.
EenVandaag
Dit artikel is een bijdrage van EenVandaag, elke werkdag tussen 16.00 en 17.00 uur op NPO Radio 1. Meer over de uitzending is te vinden op EenVandaag.nl, Facebook of op Twitter.