Modehuis Balenciaga onder vuur vanwege nieuwe joggingbroek: 'Culturele toe-eigening'
- Nieuws
- Modehuis Balenciaga onder vuur vanwege nieuwe joggingbroek: 'Culturele toe-eigening'
Het luxe modehuis Balenciaga ligt onder vuur vanwege de verkoop van hun nieuwe joggingbroek. Het lijkt bij deze broek alsof de broek afzakt en de boxershort te zien is. Deze laaghangende broek en zichtbare boxershort is volgens critici rechtstreeks afkomstig uit de zwarte hiphopcultuur, en is daarom culturele toe-eigening.
Video niet beschikbaar
Culturele toe-eigening is het gebruiken van iets uit een andere cultuur zonder daar 'recht' op te hebben. Anneke Smelik is hoogleraar visuele cultuur aan de Radboud Universitieit en doet onderzoek naar mode en identiteit. ''Bijvoorbeeld het dragen van een Indiaanse verentooi. Dat komt echt uit een heel andere cultuur.''
Ingeburgerd
Maar volgens Smelik is daar bij deze broek niet per se sprake van. "De afgezakte broek is intussen zo ingeburgerd, na decennia kun je bijna niet meer spreken van toe-eigening."
"Dat is een groot verschil met bijvoorbeeld de verentooi, dat draagt niemand anders." Volgens Smelik kan het Balenciaga daarom niet worden aangerekend.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Broek niet uit de verkoop
Balenciaga zegt in een reactie bij CNN dat de combinatie van joggingbroek en boxershort past bij hun designprincipes en dat ze de broek niet uit de verkoop nemen. Begrijpelijk, volgens Smelik. "Dit is een groot verschil met bijvoorbeeld Gucci toen zijn de zogenoemde 'blackfacetrui' op de markt brachten. 'Dat was zo pijnlijk om te zien en dat is met deze broek veel minder."
Balenciaga
Blok&Toine
Mischa Blok en Toine van Peperstraten zoomen in op wat het nieuws voor jou betekent en zijn daarbij ook geïnteresseerd in jouw ervaringen. Maandag tot en met donderdag van 14.00 tot 16.00 uur.