Mislukkingen: de sleutel tot succes
- Nieuws
- Mislukkingen: de sleutel tot succes
[KRO-NCRV] Parfum van Harley Davidson, groene Heinz Ketchup en runderlasagne van tandpasta fabrikant Colgate. Het klinkt als 1-aprilgrappen van grote merken om de aandacht te trekken. Maar niets is minder waar. Het zijn serieuze, maar geflopte innovaties.
'Van fouten kun je leren'
Deze geflopte innovaties zijn deze maand in Zweden en in het najaar in Amsterdam te bewonderen. Ze worden tentoongesteld in the Museum of Failure, want ‘van fouten kun je leren’ en ‘fouten maken is menselijk’. Hoewel iedereen dit iemand wel eens heeft horen zeggen, hebben we toch het idee dat dit voor grote succesvolle bedrijven niet opgaat.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
"Het lijkt alsof zij alleen maar successen boeken", zegt Samuel West, bedenker van het museum en psycholoog. Dit komt volgens West omdat deze bedrijven zich presenteren alsof ze perfect zijn: “Wij zijn dit perfecte merk en doen nooit iets verkeerd. Maar ook deze bedrijven zijn net als mensen. Ze zijn niet perfect”
Sterker nog, die mislukkingen zijn nodig om uiteindelijk succesvol te zijn. Dat is namelijk onderdeel van het creatieve proces. “80 tot 90 procent van alle innovaties faalt, terwijl wij alleen maar horen van de successen”, zegt West. Hij wil laten zien dat mislukkingen goed zijn. “Ik hou ook van succes, maar ik denk dat er veel geleerd wordt als we de mislukkingen meer aandacht geven.”
Plastic fiets
De favoriet van Samuel West is de Zweedse ‘Itera’. Dit is een plastic fiets die in 1982 op de markt kwam. De makers hadden hoge verwachtingen, want de fiets zag er goed uit en was bovendien roestvrij.
Dat klinkt inderdaad interessant, maar de makers leken niet echt rekening te hebben gehouden met het feit dat plastic snel afbreekt en dat de fiets instabiel was. Bovendien was zo’n fiets, waar onderdelen van afbraken, twee keer zo duur als een ‘normale’ fiets. Dat werkte dus niet.
Museum als inspiratiebron
In totaal zijn er ruim zeventig geflopte producten te zien in The Museum of Failure. Hoewel de mislukkingen erg grappig zijn om te bekijken, is het vooral bedoeld om bedrijven en mensen te inspireren. “Ik wil dat bedrijven beter worden in het leren van de mislukkingen, in plaats van te doen alsof er nooit wat mis gaat.”
Daarnaast zegt West: “Als we zien dat bedrijven falen als ze iets nieuws proberen, inspireert dit hopelijk mensen om ook nieuwe dingen te proberen. En niet bang te zijn om te falen”.
Zweden opent het museum der mislukkingen
De Nieuwsgieren van NPO Radio 1 openen volgende week een virtueel museum der mislukkingen. Heeft u suggesties voor mislukkingen, laat het vooral weten via nieuwsgieren@kroncrv.nl.