Eerste trans-Atlantische vlucht met volledig 'duurzame' brandstof
- Nieuws
- Eerste trans-Atlantische vlucht met volledig 'duurzame' brandstof
Voor het eerst stak een vliegtuig de Atlantische Oceaan over op 100 procent duurzame brandstof en zonder fossiele brandstoffen. De luchtvaart stoot nog altijd veel CO2 uit en groeit snel. Wat zegt deze vlucht over de mogelijke vergroening? Paul Peeters, lector duurzaam vervoer voor toerisme aan Breda University of Applied Sciences, vertelt erover in Nieuws en Co.
Video niet beschikbaar
Peeters benadrukt dat dit geen simpele publiciteitsstunt is. Luchtvaartmaatschappijen experimenteren met duurzame brandstoffen, maar technische vraagstukken blijven bestaan. De zuiverheid van biobrandstoffen roept twijfels op over veiligheid en motorslijtage. Hoewel de luchtvaart momenteel slechts 1% duurzame brandstof gebruikt, is volledig groen vliegen nog verre toekomstmuziek. Schaarste aan biobrandstoffen blijft een heikel punt. De productie hiervan concurreert met voedselgewassen, een onwenselijke situatie. "Er is simpelweg te weinig van," zegt Peeters over het beperkte gebruik van duurzame brandstoffen. "Als je veel meer biobrandstoffen gaat maken dan concurreert dat met voedselproductie. Dan worden mensen hongerig zodat de rijke toplaag kan vliegen, heel onwenselijk."
Synthetische brandstoffen als toekomstperspectief
Peeters gelooft in een toekomst met synthetische brandstoffen: "Je wilt naar synthetische brandstoffen waarbij je uit afgevangen CO2 een helemaal 100 procent duurzame brandstof maakt. Het nadeel daarvan is dat je heel veel groene stroom nodig hebt." Hij benadrukt echter dat dit beperkingen met zich meebrengt: "Je zult dus wel beperkt zijn in de hoeveelheid luchtvaart die mogelijk blijft als je 100 CO2-neutraal wilt worden." "Ja, ze hebben al contracten om te groeien naar 3 procent. En een doel om naar 10 procent te gaan," zegt Peeters over KLM's plannen voor het gebruik van duurzame brandstof.
Over verdere vergroeningsmogelijkheden zegt Peeters: "Je kunt waterstof gebruiken in combinatie met een brandstofcel die er elektriciteit van maakt. Dan kun je een zuinige elektromotor gebruiken. Dat is echt een mooie route alleen komt die ontwikkeling gewoon te laat voor 2050." Peeters benadrukt dat de groei van de luchtvaart in lijn moet zijn met CO2-neutraliteit: "Het kan wel: een beperkte luchtvaart die met duurzame - waarschijnlijk synthetische brandstof - vliegt. Maar dan kunnen we niet ongebreideld groeien, hoewel er zeker ruimte blijft voor luchtvaart." Het gebruik van duurzame brandstoffen blijft beperkt, legt Peeters uit: "Het is nog heel weinig, minder dan 1 procent. De brandstoffen bestaan deels uit biobrandstoffen, daarvoor worden gewassen verbouwd om brandstoffen te maken. Dat concurreert met grond voor landbouw en leidt alsnog tot CO2-uitstoot door landgebruik."
Terwijl de luchtvaart streeft naar duurzaamheid, lijkt een evenwicht tussen groei en CO2-neutraliteit essentieel voor een haalbare toekomst. De weg naar groen vliegen is er een van kleine stappen en grote hindernissen, maar het kan een vliegende start zijn naar een koolstofarme toekomst in de lucht.
vlucht
Abonneer je op onze wekelijkse nieuwsbrief!
Elke zaterdag het beste van NPO Radio 1 in jouw mailbox.