Buitenland

Duurzaam succes: een Spaanse webshop voor tweedehands mode

foto: Edwin Koopmanfoto: Edwin Koopman
  1. Nieuwschevron right
  2. Duurzaam succes: een Spaanse webshop voor tweedehands mode

[VPRO] Kan kleding tegelijkertijd goedkoop, hip en duurzaam zijn? Volgens de Spaanse webwinkel Percentil wel. De online handelaar in tweedehands mode is een groot succes en heeft inmiddels ook een vestiging in Berlijn. Edwin Koopman doet verslag voor de Europa-estafette.


De mode-industrie is een van de meest vervuilende industriën ter wereld. Dit komt deels door de materialen waarvan kleding gemaakt wordt. Voor de teelt van katoen wordt bijvoorbeeld enorm veel water gebruikt. De productie van polyester kost veel aardolie. En textiel heeft een slechte naam sinds GreenPeace in 2011 aan het licht bracht dat veel rivieren en meren in China worden vergiftigd door chemicaliën van de textielindustrie.

Verschillende modeketens, waaronder C&A en H&M, proberen hun imago te verbeteren door voor sommige kleding biologische katoen te gebruiken. Maar uiteindelijk is het zoals Vrij Nederland vorig jaar kopte: 'De enige schone kleding is minder kleding'. De milieuschade komt uiteindelijk vooral van de gewoonte om zoveel mogelijk kleren te kopen. Het wordt wel 'fast fashion' of 'wegwerpmode' genoemd: hippe, goedkope kleding van lage kwaliteit, bedoeld om slechts voor korte tijd te dragen.

Katoenplant (foto: KENPEI / Wikimedia Commons)

Tweedehands als het goedkope en toch hippe alternatief

Natuurlijk is het mogelijk om simpelweg minder kleding te kopen, en om die ene keer dat je iets koopt voor duurzame materialen te gaan. Maar wie graag vaak iets nieuws en hips draagt, kan natuurlijk ook naar tweedehandsmode op zoek gaan. In Spanje is dat nu gemakkelijker dan ooit tevoren.

Het begon tijdens het dieptepunt van de eurocrisis, zo'n vier jaar geleden. Een Spaans echtpaar besloot om een webwinkel voor tweedehandskleding op te richten, genaamd Percentil. Tweedehandskleding was op dat moment nog niet erg populair in Spanje, maar het bleek een goed moment om ermee te beginnen.

Een duurzaam succes

De webwinkel werd een groot succes. Inmiddels werken er 120 mensen voor de winkel, waarvan 70 in Madrid. De overige 50 werknemers zitten in Berlijn, want de winkel heeft ook Europese ambities. Wie geen Spaans kan lezen, kan de Percentil-webshop daarom nu ook in het Duits, Frans en Nederlands bekijken.

Wie dat doet, zal al gauw merken hoe goedkoop het aanbod van Percentil is. Verder valt op dat het een echte webwinkel betreft. Anders dan bijvoorbeeld Marktplaats, zorgen de werknemers van Percentil zélf voor de koop en de verkoop van de tweedehandsmode. Ook maken zij zelf de foto's en zorgen zij ervoor dat alles netjes online komt te staan.


De Europa-estafette loopt langs lokale initiatieven in verschillende Europese landen, waarbij mensen zélf een sociale, economische en/of milieucrisis te lijf gaan, onafhankelijk van "Brussel" en nationale politici. Deze week is de estafette in Spanje. Eerder liep de estafette onder meer door Duitsland en Hongarije.
Ster advertentie
Ster advertentie