Eindeloze vertraging: waarom besteedt Duitsland zo weinig aan de Deutsche Bahn?
- Nieuws
- Eindeloze vertraging: waarom besteedt Duitsland zo weinig aan de Deutsche Bahn?
Duitsland is een goed geolied land, maar op het gebied van de infrastructuur zijn er nog aanzienlijke verbeteringen mogelijk. Iemand die dit uit eigen ervaring kan bevestigen, is Jeroen Reygaert, Duitsland-verslaggever bij de VRT, die vaak gebruik maakt van het Duitse spoorwegnet.
Video niet beschikbaar
Treinen
Vertragingen, overvolle treinen, defecten en uitval: wie met de trein door Duitsland reist, kan deze problemen bijna niet ontlopen. In 2024 arriveerde slechts 62,5 procent van de treinen op tijd op het perron. "Het spoor is er erg aan toe", zegt Jeroen Reygaert. "Vaak kom ik ergens niet op tijd aan. Regelmatig strand ik voor uren op een perron en zit ik weer bij mijn vaste café."
Een belangrijk aspect van de Duitse economie is de strikte focus op het vermijden van schulden.
Een van de belangrijkste oorzaken is de verouderde staat van het Duitse spoorwegnet. Het spoorwegnetwerk wordt beheerd door de Deutsche Bahn, een staatsbedrijf dat sterk afhankelijk is van overheidsfinanciering.
"Helaas heeft de overheid de afgelopen decennia onvoldoende geïnvesteerd in het onderhoud en de vernieuwing van het netwerk wat heeft geleid tot een chronische onderfinanciering van de Deutsche Bahn. Ook het flinke personeelstekort en de hoge veiligheidsnormen waaraan de sporen moeten voldoen, dragen bij aan de slechte status van het Duitse treinverkeer", zegt de Duitsland-verslaggever.
Economie
Reygeart: "Een belangrijk aspect van de Duitse economie is de strikte focus op het vermijden van schulden, wat al meer dan tien jaar het beleid is. Het principe van de 'schwarze Null' stelt dat het begrotingstekort niet hoger mag zijn dan nul."
Het probleem met dit beleid is dat het geen onderscheid maakt tussen noodzakelijke uitgaven voor sociale vangnetten, zoals pensioenen, en investeringen in cruciale infrastructuurprojecten. Dit gebrek aan flexibiliteit heeft geleid tot een stagnatie in de ontwikkeling van noodzakelijke infrastructuur, met als gevolg de verslechtering van bestaande voorzieningen.
Schulden worden in Duitsland als iets slechts gezien.
De gevolgen van de schuldenrem reiken verder dan alleen de federale regering. Ook deelstaten en gemeenten moeten zich aan strikte budgetbeperkingen houden, wat hen dwingt om te bezuinigen op publieke diensten.
In sommige gevallen heeft dit zelfs geleid tot het schrappen van buslijnen en andere belangrijke vervoersdiensten als een bezuinigingsmaatregel. Dit beleid veroorzaakt een vicieuze cirkel waarin de investeringen in de publieke sector en infrastructuur in Duitsland keer op keer worden uitgesteld.
Asielbeleid
Komende zondag zijn de verkiezingen in Duitsland. Momenteel zijn de partijen druk met hun laatste eindsprint. Er werd verwacht dat de staat van de economie het centrale thema van de verkiezingscampagne zou zijn. Toch wordt er nu vooral gedebatteerd over strengere asielmaatregelen.
Ontwikkelingshulp in het teken van eigenbelang & Wie redt de Duitse economie? - Bureau Buitenland
Bureau Buitenland
Bureau Buitenland: internationaal nieuws, reportages en geopolitiek. Met achtergronden en opmerkelijke verhalen uit het buitenland. Dagelijks te horen tussen 13:30 en 14:00 uur, of terug te luisteren als podcast.