Megaproces brugramp Genua van start: 'Sinds de instorting is een groot besef gekomen'
- Nieuws
- Megaproces brugramp Genua van start: 'Sinds de instorting is een groot besef gekomen'
Bijna vier jaar na het instorten van de Morandi-brug begint woensdag het megaproces over deze ramp, waarbij 43 mensen om het leven kwamen. In NOS Met het Oog op Morgen een gesprek met correspondent Heleen D'Haens.
Video niet beschikbaar
De Italianen spreken niet voor niks van een megaproces: er zijn 59 verdachten die vertegenwoordigd worden door minimaal 200 advocaten. Honderden mensen en bedrijven hebben zich partij gesteld. De zitting is openbaar: er worden veel journalisten en andere belangstellenden verwacht.
De Morandi-brug lag midden in de stad en was een belangrijke verkeersader in Italië: over de brug lag de snelweg A10 van Genua naar Ventimiglia, bij de grens met Frankrijk. Op 3 augustus 2020 is de nieuwe San Giorgio-brug geopend, vernoemd naar een van de beschermheiligen van de havenstad.
'Onderhoud blijft vaak achter'
Vrijwel meteen na de ramp werd Autostrade per l'Italia aangewezen als verantwoordelijke. De wegbeheerder zou de ruim vijftig jaar oude brug niet goed hebben onderhouden: sensoren die de structuur moesten controleren werkten al sinds 2015 niet en van twee pijlers was bekend dat er problemen waren.
"Sinds die instorting is een groot besef gekomen in Italië, dat onderhoud vaak achterblijft. De staat is daarmee aan de gang gegaan", zegt D'Haens. "Ook is Autostrade per l'Italia vorig jaar teruggekocht door de overheid en is nu niet meer in privéhanden. Dat is een opvallende verandering."
Vier deskundigen, aangesteld door een onderzoeksrechter, stelden eind 2020 in een rapport dat het instorten het gevolg was van ontwerpfouten, slecht onderhoud en gebrekkige controles.
Voormalig topmannen
Zowel Autostrade per l'Italia als SPEA, het bedrijf dat verantwoordelijk was voor het onderhoud en inspecties, trof een schikking van zo'n 30 miljoen euro. Als bedrijf worden zij dus buiten het proces gehouden. Wel staat een aantal personen op persoonlijke titel terecht, onder wie voormalig topman van Autostrade per l'Italia Giovanni Castellucci en Paolo Berti, voormalig directeur centrale operaties van SPEA. Ook moeten (voormalige) ambtenaren van het ministerie van Infrastructuur en Transport voorkomen.
oog genua
Download de NPO Radio 1-app
Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.