Groot-Britannië kampt met groot tekort aan vrachtwagenchauffeurs
- Nieuws
- Groot-Britannië kampt met groot tekort aan vrachtwagenchauffeurs
Het Verenigd Koninkrijk kampt met grote tekorten: van medische apparatuur tot milkshakes bij McDonalds. Dat komt doordat er, als gevolg van de Brexit, te weinig vrachtwagenchauffeurs zijn om zulke producten rond te brengen. Het gaat maar liefst om een tekort van honderdduizend chauffeurs.
Waar blijft de milkshake?
Visa
Vooral de Britse voedselindustrie wordt hierdoor hard geraakt. Fastfoodketen Nando's heeft zelfs restaurants moeten sluiten vanwege het tekort aan kippenvlees. "Het is een heel groot probleem, ook voor de economie", vertelt Gareth Davies, hoogleraar Europees Recht aan de Vrije Universiteit in Amsterdam, in Bureau Buitenland.
Zwakke positie
De tekorten zijn ontstaan doordat het voor buitenlandse werknemers moeilijker is geworden om een werkvisum te verkrijgen, vanwege de Brexit. Vanuit de voedselindustrie wordt daarom opgeroepen om de strenge visaregels te versoepelen voor vrachtwagenchauffeurs.
Volgens Davies is dat niet alleen een voorspelbaar gevolg van de Brexit. Op die manier zouden volgens hem ook de arbeidsomstandigheden in het Verenigd Koninkrijk worden verbeterd. "Het arbeidsrecht in het Verenigd Koninkrijk zit namelijk anders in elkaar. Er zijn maar weinig bindende CAO's. Het is echt een soort privé-overeenkomst tussen werkgever en werknemer. Dan zit de werknemer meestal in een zwakke positie," vertelt hij.
Arbeidsvoorwaarden
Het is volgens Davies dus zaak om die arbeidsvoorwaarden te verbeteren. De regering wil de huidige tekorten namelijk oplossen door Britten op te leiden tot chauffeur. Volgens Davies is het maar de vraag of die, onder deze arbeidsvoorwaarden, wel op zo'n opleiding zitten te wachten. "Het zijn sectoren waarin je heel hard moet werken. Britten kiezen daar niet zomaar voor. De enige manier om ze zover te krijgen is om de arbeidsomstandigheden aantrekkelijker te maken."
Bureau Buitenland
Bureau Buitenland: internationaal nieuws, reportages en geopolitiek. Met achtergronden en opmerkelijke verhalen uit het buitenland. Dagelijks te horen tussen 13:30 en 14:00 uur, of terug te luisteren als podcast.