Buitenland
VPRO

'Dit had een kind kunnen maken': rel over Portugees overheidslogo

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. 'Dit had een kind kunnen maken': rel over Portugees overheidslogo

In Portugal is er veel ophef over een nieuw logo dat de overheidswebsites een 'modernere en dynamischere' uitstraling moest gaan geven. "Critici stellen dat de ontwerper van het logo de nationale identiteit van Portugal zou willen wegpoetsen", vertelt journalist Tom Dohle in Bureau Buitenland.

bb uitgelicht

Een nieuw jasje

Vorig jaar besloot de toenmalige regering dat het tijd was om het logo van de overheid in een nieuw jasje te steken. Dat oude logo lijkt sterk op de Portugese vlag, wat voor problemen zorgde, vertelt Dohle. "De Portugese vlag is prachtig, maar ook heel gedetailleerd, en daarom kwam het schijnbaar niet zo goed over op de websites van de overheid."

Gebakken eitje

En dus werd een bekende grafisch ontwerper aangesteld, en die kwam uiteindelijk met een vrij minimalistisch ontwerp dat weinig meer van doen heeft van de Portugese vlag. "Een kritische politicus stelde dat het leek alsof de ontwerper de vlag van Italië had gepakt en er een gebakken eitje tussen had gelegd", vertelt Dohle.

Maar de kritiek is ook serieuzer van aard. De Portugese vlag staat namelijk vol symboliek. "De kastelen en de blauwe schildjes staan symbool voor de Portugese overwinning van de Moren." En doordat die details in het nieuwe ontwerp van het logo niet meer te zien waren, zou het te 'woke' zijn en zou de ontwerper de identiteit van Portugal willen uitgummen, zo is de kritiek uit voornamelijk conservatief-rechtse hoek. De ophef was zelfs zo groot dat de ontwerper doodsbedreigingen aan zijn adres kreeg.

Verkiezingsbelofte

In maart vonden in Portugal verkiezingen plaats, en het centrumrechtse PSD maakte de verkiezingsbelofte dat als zij de verkiezingen zouden winnen, ze het oude logo weer in zouden voeren. Uiteindelijk kreeg die partij ook de meeste stemmen, en dus staat het oude logo weer op alle overheidswebsites. "Deze hele rel heeft 75 duizend euro gekost, zonder dat het iets heeft opgeleverd. Zo blijkt maar weer: over smaak valt niet te twisten, tenzij de nationale identiteit in het geding is", besluit Dohle.

Bureau Buitenland

Bureau Buitenland: internationaal nieuws, reportages en geopolitiek. Met achtergronden en opmerkelijke verhalen uit het buitenland. Dagelijks te horen tussen 13:30 en 14:00 uur, of terug te luisteren als podcast.

Volg Bureau Buitenland ook op LinkedIn en Instagram.

Ster advertentie
Ster advertentie