NSC wil nachtvluchten Schiphol beperken: 'Worden niet geregeerd door bedrijfsleven'
- Nieuws
- NSC wil nachtvluchten Schiphol beperken: 'Worden niet geregeerd door bedrijfsleven'
NSC-Tweede Kamerlid Olger van Dijk vindt dat er beter geluisterd moet worden naar omwonenden van Schiphol die overlast ervaren. Hij pleit voor een begrenzing van het aantal nachtvluchten, iets waar luchtvaartmaatschappijen fel op tegen zijn. "Wij worden in dit land niet geregeerd door het bedrijfsleven", zegt Van Dijk in Sven op 1.
Video niet beschikbaar
Transavia, de luchtvaartmaatschappij die momenteel wordt geplaagd door uitvallende vluchten door onder meer uitgelopen onderhoud aan haar toestellen, zette begin deze maand een uitlegvideo online waarin het bedrijf opsomt wat de nadelen van een nachtsluiting zouden zijn. Transavia heeft al vaker gewaarschuwd voor de gevolgen van een nachtvliegverbod.
Volgens de budgetmaatschappij zorgt een nachtsluiting er onder meer voor dat geluidsoverlast zich verplaatst naar vlak voor en na de nacht. Ook gaat de prijs van een vliegticket omhoog omdat Transavia minder kan vliegen en dus minder tickets kan verkopen, stelt de vervoerder. Vluchten die in de nacht niet naar Schiphol mogen gaan, moeten in België of Duitsland landen.
Van Dijk heeft naar eigen zeggen het beste voor met Transavia, maar waarschuwt dat de politiek moet kijken naar de belangen van omwonenden. De rechter oordeelde onlangs dat de zorgen van omwonenden te lang zijn genegeerd ten bate van economische belangen. "Wij worden in dit land niet geregeerd door het bedrijfsleven", zegt de NSC'er. "We worden geregeerd door een kabinet en een Kamer die controleert en mede wetgever is."
Luister deze uitzending terug als podcast - Sven op 1 - Sven op 1
'Moeten luisteren naar omwonenden'
NSC denkt aan het sluiten van het luchtruim tussen middernacht en vijf uur in de ochtend. "Wij hebben de taak om alle belangen zorgvuldig te wegen. Ook die van de economie. NSC is ook voor een sterk Schiphol. Maar we moeten ook luisteren naar omwonenden", benadrukt het Kamerlid.
Hij gaat verder: "Als er nu zo'n rechterlijke uitspraak ligt die zegt: 'We hebben de belangen van omwonenden en de hinderbeleving echt te veel genegeerd', dan moeten we dat serieus wegen. Dat betekent ook dat je ergens pijn moet nemen. Dat kan ook ten koste gaan van een stukje ruimte die er nu in de nacht is."
Dat vliegen duurder wordt, is volgens Van Dijk onvermijdelijk. Voor Jan met de pet wordt het dan moeilijker om de zon op te zoeken. "NSC is een volkspartij, voor mensen van alle inkomens en van alle opleidingsniveaus", reageert Van Dijk. "Maar de mensen die ik heb gesproken, die hinder ervaren van de luchtvaart, zijn vaak mensen die niet in een heel groot huis wonen dat heel goed geïsoleerd is. Juist die mensen zeggen mij: 'Doe wat tegen die hinder, vooral in de nacht'."
Toekomst Transavia
Ook in een wereld waarin nachtvluchten vanaf Schiphol deels verboden worden, kan Transavia bestaan, denkt Van Dijk. "Als je als overheid een bepaald normenkader neerlegt en ook als je daar een begrenzingskader voor de nacht in opneemt, ben ik ervan overtuigd dat Transavia innovatiekracht heeft om een heel goed operationeel plan neer te leggen. Ik zou ze willen uitdagen om nu al na te denken hoe dat op een goede manier kan."
Ook als tickets inderdaad duurder worden. "Ik ben ervan overtuigd dat Transavia nog steeds op een goede manier vluchten kan aanbieden, maar wel met een begrenzing waarbij we ook kijken naar wat het voor omwonenden betekent", aldus het Kamerlid.
Luister Sven in je favoriete podcast-app
Wil je Sven op 1 iedere dag in je favoriete podcast-app luisteren?
Abonneer je dan hier op de Sven op 1 podcast.