Gedupeerd door annulering Ryanair? Zo krijg je je geld terug!
- Nieuws
- Gedupeerd door annulering Ryanair? Zo krijg je je geld terug!
[AVROTROS] Ryanair dupeert 315.000 reizigers door zeer laat vluchten te annuleren. Reizigers hekelen de gebrekkige communicatie en de geboden klantenservice. Volgens Europese regelgeving heb je bij een late annulering recht op honderden euro's compensatie, maar hoe krijg je die?
Gedupeerd door annulering Ryanair? Zo krijg je je geld terug!
In de media laat Ryanair weten dat er circa 2100 vluchten geannuleerd zijn door een personeelstekort. Piloten hebben een hele sloot aan vakantiedagen openstaan die ze nu willen opnemen voor het einde van het jaar. Daardoor kan Ryanair de piloten niet inzetten. "Dit had Ryanair natuurlijk kunnen zien aankomen", zegt luchtvaartdeskundige Hans Heerkens van de Universiteit Twente. "Ik vind het een raar verhaal. Het lijkt erop dat Ryanair teveel bezig is met de efficiëntie en het drukken van de kosten." Ryanair biedt piloten die de komende zes weken minimaal tien dagen werken een vergoeding aan van 12.000 euro. Daarmee wil de maatschappij de vakantiedagen als het ware afkopen.
Kort voor vertrek geannuleerd
Je denkt lekker een weekend naar Zuid-Frankrijk te gaan en alles is daarvoor in kannen en kruiken, maar dan gooit luchtvaartmaatschappij Ryanair roet in het eten. Ineens annuleert de budgetairline duizenden vluchten, verspreid over zes weken. Daar zat de vlucht van Jac Giesen ook bij. Hij zou 22 september 's ochtends vroeg naar Marseille vliegen voor vier dagen druiven plukken aan de Franse zuidkust. Maandag 25 september zou Giesen 's avonds weer terugvliegen, maar vier dagen voor vertrek op maandag 18 september kwam er een mail van Ryanair dat de vlucht geannuleerd was. Giesen zou met veertig collega's naar Marseille vliegen, had autohuur ter plekke geboekt voor iedereen, maar kon dus ineens op zoek naar alternatieve reismethoden om in Marseille te komen. Hij kon op het laatste moment bij Kras een bus huren en de autohuur kosteloos annuleren bij Sunny Cars. Financieel speelt Giesen break-even, maar doordat de groep nu met de bus gaat gaan er maar liefst twee van de vier dagen verloren aan reistijd. Giesen gaat een claim indienen bij Ryanair om gecompenseerd te worden voor gederfd reisgenot.
Geannuleerd terwijl je op vakantie bent
Het is al vervelend als je kort voor je reis hoort dat je vlucht niet meer doorgaat, maar het wordt helemaal vervelend als je al op je vakantiebestemming bent en je terugvlucht wordt geannuleerd. Zie dan nog maar eens thuis te komen. Jos de Wit was met drie reisgenoten in Portugal. Hij vloog op 13 september naar Porto en zou 20 september terugvliegen. Hij werd ingeseind vanuit Nederland dat Ryanair ineens vluchten ging annuleren. Daar zat ook de terugvlucht van Porto naar Eindhoven van De Wit bij. Op de 18e keek hij wat voor alternatief er geboden werd, maar dat bleek pas op 24 september te zijn. Dat was voor De Wit onacceptabel, want dan zou hij nog vier dagen langer moeten blijven. De Wit besloot bij Vueling vier nieuwe tickets te kopen voor 21 september, dan zou hij maar één dag langer in Portugal hoeven te blijven. Dat betekent dus ook een dag langer een hotel en een dag langer autohuur. De Wit vloog ook ineens terug op Amsterdam, dus moest hij naar Eindhoven reizen om daar de auto op te halen waar hij ook een dag langer parkeergeld voor had betaald. De totale schade bedraagt 1300 euro.
Wat voor compensatie kan je aanvragen?
"Dan heb je in ieder geval recht op compensatie", zegt advocaat consumentenrecht Caspar Janssens van Kneppelhout & Korthals Advocaten. Vluchten die geannuleerd worden komen in aanmerking als de annulering plaatsvindt binnen twee weken van vertrek. Naast de compensatie moet je bij annulering ook je geld terugkrijgen. Voor vluchten tot 1500 kilometer is het Europees zo geregeld dat je recht hebt op compensatie van 250 euro. Voor vluchten tussen de 1500 en 3500 kilometer is dat 400 euro. Er is ook nog een categorie voor vluchten van meer dan 3500 kilometer waarbij je 600 euro gecompenseerd krijgt, maar daar valt Ryanair niet onder. Daarnaast heb je recht op verzorging. Dat betekent vergoeding van maaltijden en verfrissingen, twee gratis telefoongesprekken of telex-, fax- of e-mailberichten. Ryanair moet ook bij meerdaagse alternatieven hotelaccommodatie aanbieden en vervoer daarnaartoe.
Ryanair misleidt met belkosten
In de e-mail die Ryanair naar klanten stuurt wordt aangeboden om de vlucht kosteloos om te boeken naar een nieuwe vlucht. Daarnaast kan je online je geld terugvragen voor ongebruikte vluchten. Wie Ryanair wil bellen doet dat, volgens de Nederlandstalige website, naar een 0900-nummer waar twintig cent per minuut voor gerekend wordt. Echter, aan de telefoon blijkt dit ineens één euro per gesprek te zijn. Niet heel eerlijk naar de consument.
Formulier voor compensatie blijkt verstopt
Het menu dat je vervolgens hoort is in slecht verstaanbaar Engels en je krijgt uiteindelijk ook een Engelstalig iemand aan de lijn. Die verwijst je naar een Engelstalige website waar een formulier staat waarmee je compensatie kan aanvragen. Niet heel klantvriendelijk voor de Nederlandse consument. Het formulier om compensatie aan te vragen is hier te vinden. Ryanair verwijst je ook niet naar dat formulier in de e-mail die het naar gedupeerde klanten stuurt. Wel verwijst het bedrijf naar deze pdf waarin staat wat de rechten van reizigers zijn.
Wat kan je reisverzekering nog betekenen?
Reisverzekeringen dekken niet de compensatie voor vertraagde of geannuleerde vluchten. Daarvoor moet je bij de luchtvaartmaatschappij zijn. Wel kan je je reisverzekering aanspreken over extra gemaakte kosten, zoals een extra hotelovernachting of genuttigde maaltijden. Bewaar daarom overal bonnen van. Je kan echter maar op één plek claimen, dus óf bij je verzekeraar óf bij de vliegmaatschappij.
Reageren? Dat kan onder dit artikel op de website van Radar of plaats een reactie op de Facebookpagina van Radar. Dit artikel en meer consumentennieuws in je mailbox? Meld je dan aan voor de gratis nieuwsbrief van Radar.
Video niet beschikbaar