Ministerie I&W: 'KLM terughoudend in beschermen medewerkers giftige uitlaatgassen'
- Nieuws
- Ministerie I&W: 'KLM terughoudend in beschermen medewerkers giftige uitlaatgassen'
Personeel op Schiphol maakt zich zorgen over lucht die ze inademen, dit bleek al eind 2021 uit onderzoek van Zembla. Nu ruim een jaar later blijkt uit nieuwe documenten die Zembla in handen heeft, dat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) vindt dat KLM te weinig doet om haar medewerkers te beschermen tegen giftige gassen uit vliegtuigen. In De Nieuws BV vertelt onderzoeksjournalist bij Zembla, Roelof Bosma, over de terughoudende houding van KLM.
Video niet beschikbaar
Nadat Zembla in 2021 bericht en beelden naar buiten bracht van platformmedewerkers van Schiphol die werken in de uitlaatgassen van vliegtuigmotoren, was het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) zeer geschrokken. Vooral de beelden maakten indruk, aldus Bosma. Die zorgden ervoor dat bij het ministerie de vraag om verandering aanwakkerde. Er moest iets gebeuren om de medewerkers van Schiphol tegen deze gassen te beschermen.
'KLM terughoudend dossier'
Uit documenten van het ministerie van IenW, in handen van Zembla, staat dat er 'geëscaleerd moet worden richting KLM'. Zo blijkt dat Schiphol al bezig is met het verbeteren van een gezonde werkomgeving, maar dat 'met name KLM terughoudend is in dit dossier.'
Na de uitzending van Zembla in 2021 wilde het ministerie ook in gesprek met de KLM-top. Bosma: "In de gespreksvoorbereiding van het ministerie stond dat KLM duidelijk gemaakt moest worden dat economische belangen niet ten koste mogen gaan van de gezondheid van de medewerkers." Bosma citeert: "Ze willen dat KLM wordt gewezen op het feit dat het bedrijf enerzijds overheidssteun aanvaardt om te overleven in de coronacrisis, maar terughoudend is als dezelfde overheid vraagt om acties voor een gezondere werkomgeving".
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Oplossingen
De vraag die nu speelt is of er na dit gesprek ook daadwerkelijk wat gaat gebeuren. Dat gevoel krijgt Bosma nog niet. "Wij horen dat er nu wel periodiek gezondheidsonderzoeken plaatsvinden onder medewerkers, maar dit is verplicht volgens de Arbowet. Er is niet heel veel meer gedaan dan het uitdelen van mondkapjes. Dat is echt het laagste op de ladder van oplossingen van dit soort problemen." Volgens Bosma moet het probleem bij de bron aangepakt worden, en dat zijn de vliegtuigmotoren.
En oplossingen voor het probleem zijn er volgens Bosma. "In Denemarken is dit probleem al jaren onderkend. Daar mogen vliegtuigmotoren niet meer aanstaan op het platform, maar worden ze eerst weggesleept naar de startbaan. Pas daar mogen de motoren aan en uit."
Geld is leidend
Ondanks deze mogelijke oplossing, blijkt geld bij KLM en Schiphol alsnog voor gezondheid te gaan, merkt Bosma op. "Geld is nog altijd leidend. Schiphol zegt er ook mee aan de slag te gaan. Maar dat plan wordt pas gerealiseerd in 2030, heel ver weg dus."