Let op: Activa Finance belt consumenten om nepfacturen te innen
- Nieuws
- Let op: Activa Finance belt consumenten om nepfacturen te innen
[AVROTROS] Radar krijgt meldingen van consumenten die worden gebeld door Activa Finance. Je moet een openstaande rekening van 223 euro betalen, anders wordt de deurwaarder op je af gestuurd. Beluister de opname en voorkom dat je hierin trapt.
Activa Finance noemt zichzelf een 'financieel adviseur', maar in werkelijkheid belt het consumenten om zogenaamde openstaande rekeningen te betalen. Dat blijkt uit de vele klachten die Radar de afgelopen maanden kreeg via het forum, WhatsApp en e-mail. Bekijk hier het forumtopic over Activa Finance met alle klachten.
Wat doet Activa Finance?
Activa Finance belt consumenten met het verhaal dat zij ooit via telemarketing 'activatiecodes' hebben gekocht voor een weekendje naar een hotel en een avond uit eten. Men zou niet binnen veertien dagen hebben gereageerd, waarmee je dus vastzit aan een bedrag van 90 euro. Activa Finance zegt dat mensen meerdere mails hebben ontvangen met herinneringen en aanmaningen. In het geval van Pim, die zich bij Radar meldde, zou hij anderhalf jaar geleden zijn gebeld en nooit hebben gereageerd. Pim kan zich niks herinneren toen hij werd gebeld. Hij werd verzocht 223 euro af te tikken, maar heeft tot op heden niets betaald.
Activa Finance belt consumenten om nepfacturen te innen
Video niet beschikbaar
Wat is Pronea?
Pronea is een niet-bestaand bedrijf blijkt uit onderzoek van Radar. Het bedrijf staat niet ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en heeft de afgelopen 22 jaar ook niet ingeschreven gestaan. De domeinnaam van Pronea.nl is bij de Stichting Internet Domeinregistratie Nederland geregistreerd door Project Services. Dat hoort weer bij Activa Finance. In de factuur die Activa Finance namelijk naar consumenten stuurt, wordt er gevraagd onder vermelding van Project Services geld over te maken. De mensen die zich bij Radar hebben gemeld, hebben nog nooit van Pronea gehoord. Het zou ook allemaal gaan om vorderingen van februari en maart 2017.
Zelfde eigenaar als Direct Solutions
Uit gegevens van de Kamer van Koophandel blijkt dat Activa Finance dezelfde eigenaar heeft als Direct Solutions. Radar besteedde al twee keer eerder aandacht aan dat bedrijf. Eigenaar Necilbettin Güzel heeft Activa Finance op 25 juni 2018 ingeschreven in het handelsregister. Daar staat het vastgelegd als boekhoudkantoor dat 'bemiddelt bij handel, huur of verhuur van onroerend goed'.
Dreigende toon
Consumenten ervaren de toon van het gesprek als dreigend. Er wordt al aangegeven dat als je niet betaalt, het dossier wordt doorgezet naar een deurwaarder of de rechtbank. Het is ook niet voor iedereen duidelijk namens welk bedrijf gebeld wordt.
'Bedrijfsgegevens niet gedeeld'
Om er achter te komen wat de procedures zijn bij Activa Finance als zij consumenten bellen, deed Radar zich voor als bedrijf dat veel openstaande vorderingen heeft liggen die geïnd moeten worden. De medewerker die de telefoon oppakt blijkt een oude bekende te zijn, die ook bij Direct Solutions werkzaam was. We vragen hoe consumenten worden benaderd. "Wij houden als prioriteit u als klant altijd af te schermen. Pas wanneer de debiteur heeft betaald, delen wij met de debiteur mede om welke bv het gaat. Uw bedrijfsgegevens worden niet met ieder gedeeld die opneemt."
Daarnaast geeft Activa Finance aan dat ze consumenten op twee manieren kunnen benaderen. "Wij zeggen altijd: u kunt linksaf of rechtsaf. Linksaf is dat bedrag betalen, natuurlijk met de wettelijke incassokosten erbovenop. Rechtsaf zorgt ervoor dat er heel veel klachten komen. Dat wordt soms ervaren door de gesprekspartner als een dreigement. Dat is het niet, dat is enkel informeren wat er kan gebeuren."
'Dit is niet de normale werkwijze'
Jan Hendrik Vogelsang van Kneppelhout & Korthals Advocaten zegt dat als je een brief van een bonafide incassokantoor krijgt, daarin staat welke rekening je niet hebt betaald en dat is ook niet meer dan normaal. "Je moet natuurlijk weten waarvoor je betaalt. Incassokantoren mogen voor anderen rekeningen incasseren, maar daarvoor gelden dezelfde wettelijke regels die voor ieder ander in Nederland gelden. Een incassokantoor is geen deurwaarder en een incassokantoor mag bijvoorbeeld niet je huis binnenlopen en geen emotionele of fysieke druk uitoefenen om de rekening betaald te krijgen."
Hier moet je goed op letten
Vogelsang zegt dat incassokantoren moeten kunnen aantonen dat er een overeenkomst is. "Zij doen het telefonisch, omdat er niets op papier staat." Vogelsang tipt dat consumenten moeten vragen om alles per brief of e-mail op papier te zetten. "Kijk altijd om welke rekening het gaat en vraag bij twijfel een kopie van die rekening. Elk bonafide incassokantoor zet in de incassobrief altijd om welke rekening het gaat. Betaal nooit zomaar een vordering dat een incassokantoor op je zegt te hebben." Ook zegt Vogelsang dat consumenten goed moeten kijken naar de kosten die in rekening worden gebracht. Activa Finance stuurt rekeningen zonder specificatie en dat mag dus niet.
Reactie ABN AMRO en Autoriteit Consument & Markt
Active Finance gebruikt net als Direct Solutions een rekening bij de ABN AMRO. In een reactie zegt de bank dat zij afscheid hebben genomen van de rekeninghouder.
Saskia Bierling van de Autoriteit Consument & Markt zegt dat de toezichthouder al langere tijd haar oog heeft op incassobureaus die er dit soort praktijken op nahouden. Eerder werden al hoge boetes en waarschuwingen uitgedeeld aan Credit Invest, VakantieGarant en Pay Care.
Radar heeft Activa Finance natuurlijk uitgenodigd om te reageren op de klachten, maar de telefoon wordt al enige dagen niet meer opgepakt. Het bedrijf zou inmiddels de naam Activa Collectum of Activa Collect hanteren met als telefoonnummer 020-2252685.
Let op: Activa Finance belt consumenten om nepfacturen te innen
Reageren?
Dat kan onder dit artikel op de website van Radar of plaats een reactie op de Facebookpagina van Radar. Dit artikel en meer consumentennieuws in je mailbox? Meld je dan aan voor de gratis nieuwsbrief van Radar.