'Voedingsindustrie maakt te weinig gezonde en betaalbare producten'
- Nieuws
- 'Voedingsindustrie maakt te weinig gezonde en betaalbare producten'
Grote internationale dranken- en voedingsconcerns doen te weinig aan het gezonder maken van hun producten en het goedkoper maken van gezonde producten. Dat komt naar voren uit een langlopend internationaal onderzoek dat door een Nederlandse stichting wordt uitgevoerd.
'Voedingsindustrie maakt te weinig gezonde en betaalbare producten'
Het onderzoek rangschikt 22 bedrijven in de drank- en voedingssector op basis van wat ze doen om een zwakke gezondheid als gevolg van een slecht voedingspatroon terug te dringen. De bedrijven hebben gezamenlijk een jaaromzet van 425 miljard euro om.
De onderzoekers analyseerden ruim 23.000 producten in negen landen en letten daarbij op onder andere zout, suiker en verzadigde vetten. Minder dan een derde van de producten werd door hen als gezond gekwalificeerd.
"De bedrijven doen veel aan marketing voor ongezonde producten voor kinderen", zegt ATNF-directeur Inge Kauer in het NOS Radio 1 Journaal. Wel zijn ze sinds de vorige index van 2016 beter hun best gaan doen. Ze maken bijvoorbeeld producten voedzamer, geven meer informatie over ingrediƫnten, voedingswaarde en gezondheid van producten en ondersteunen voorlichtingsprogramma's.
Negen bedrijven scoren vijf of hoger op een schaal van tien, in 2016 waren dat er maar twee. De gemiddelde score steeg van 2,5 naar 3,3, maar blijft volgens de onderzoekers laag.
De 2018 Access to Nutrition Index (ATNI) wordt opgesteld door de in Nederland gevestigde Access to Nutrition Foundation (ATNF). Die stichting wordt gefinancierd door het Nederlandse Ministerie van Buitenlandse Zaken en de Bill and Melinda Gates Foundation. Dit is de derde index. Eerdere verschenen in 2013 en 2016.