Tweede Kaagbaan 'gijzelt' Rijsenhout: 'Het dreigt een spookdorp te worden'
- Nieuws
- Tweede Kaagbaan 'gijzelt' Rijsenhout: 'Het dreigt een spookdorp te worden'
Rijsenhout lijkt het Gallië van deze tijd: het dorpje dat zich dapper standhoudt tegen het steeds groter groeiende Schiphol. Plannen voor de tweede Kaagbaan liggen al jaren klaar. En, zolang de grond voor die baan gereserveerd is, kunnen er in het dorp bijvoorbeeld geen nieuwe huizen worden gebouwd. Met alle gevolgen van dien. Het ergste? Rijsenhout dreigt een spookdorp te worden, vertellen inwoners in Dijkstra en Evenblij ter plekke.
Video niet beschikbaar
Basisscholen sluiten, de voetbalclub verliest elftallen en de plaats vergrijst: de besluiteloosheid rondom de tweede Kaagbaan dreigt Rijsenhout de das om te doen. "Er moet een definitief besluit genomen worden over wat ze met de kaagbaan gaan doen", zegt burgemeester Marianne Schuurmans, "en ik mag hopen dat dat besluit genomen gaat worden in de komende jaren."
Tweede Kaagbaan 'gijzelt' Rijsenhout
De Kaagbaan 'gijzelt' Rijsenhout, vult Jurgen Nobel aan. Hij is wethouder luchtvaart en woningbouw bij de gemeente Haarlemmermeer. "Er kunnen geen woningen worden gebouwd", zegt Nobel, wat gepaard gaat met een hoop problematiek: van vervallen kassen die niet verruild kunnen worden voor fonkelnieuw onderdak, tot het gebrek aan genoeg seniorenwoningen.
Juist dat tekort zorgt ervoor dat in Rijsenhout niet aan de woningladder kan worden gewerkt. Oftewel: er is geen doorstroom, senioren blijven in eengezinswoningen wonen en er is geen plek voor jonge gezinnen. Het dorp vergrijst en bovendien moeten sommige ouderen verhuizen omdat ze in Rijsenhout niet een gelijkvloerse woning kunnen betrekken, vertelt Anneke de Lange van voetbalvereniging SCW Rijsenhout. "Dat is hartverscheurend, als je 80 bent en je moet het dorp uit waar je geboren bent en wil blijven."
'Rijsenhout is niet anti-Schiphol'
Cor van der Laarse is geboren en getogen in Rijsenhout. "Het dorp is gesticht tussen '65 en '75. En het is speciaal gesticht voor mensen die moesten wijken voor het nieuwe Schiphol. Want, de bewoners die hier destijds gekomen zijn, kwam uit het dorpje Rijk, het dorpje Rozenburg: die hebben al een keer plek gemaakt voor Schiphol. En nu staan we voor bijna weer hetzelfde verhaal."
"Rijsenhout is niet anti-Schiphol", onderstreept Van der Laarse. "Wij hebben altijd het beleid gevoerd, wij zijn blij met onze buren. Maar, je wil geen overlast van je buren."
Landingsbanen op zee
Schiphol is van belang voor de lokale en nationale economie, vertelt Wethouder Jurgen Nobel. Schiphol en KLM zijn bovendien de grootste werkgevers van de gemeente Haarlemmermeer. Dus dat er gesproken wordt over het uitbreiden van Schiphol, is dan misschien zo gek nog niet. Maar, benadrukt Nobel, "die extra baan is helemaal niet nodig."
Volgens de wethouder is het logischer om landingsbanen op zee te plaatsen, "want in dit dichtbevolkte gebied is er geen ruimte voor." Mocht de baan er niet komen, geeft het Rijsenhout de mogelijkheid om 400 woningen te bouwen, zegt Nobel.
Besluit tweede Kaagbaan eind 2022
Nog nooit hebben zoveel ministers in een dorp rondgefietst als in Rijsenhout, zegt burgemeester Marianne Schuurmans. "Ze hebben allemaal begrip en vervolgens hoor je niks. We moeten wat harder op de trommel gaan slaan", aldus de burgemeester. Eind 2022 komt uiterlijk een besluit over de toekomst van de tweede Kaagbaan.
Luister hier de podcast van 'Dijkstra en Evenblij ter plekke' - Dijkstra & Evenblij ter plekke
Dijkstra en Evenblij ter plekke
Erik Dijkstra en Frank Evenblij nemen het nieuws van de afgelopen week door. Dat doen ze vanaf een plek ergens in Nederland die in het nieuws is geweest. Met live gasten, diverse rubrieken en verrassende onderwerpen. Je hoort ze elke zondagavond tussen 19.00 en 21.00 uur op NPO Radio 1.