Binnenland
AVROTROS

'Pas over drie jaar is het luchtverkeer weer zoals voor de coronacrisis'

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. 'Pas over drie jaar is het luchtverkeer weer zoals voor de coronacrisis'

De zomervakantie komt eraan. Wordt het een vakantie in eigen land of kunnen we toch de grens over? Vliegmaatschappijen doen er alles aan om het luchtvaartverkeer weer langzaam op gang te brengen. Maar hoe?

Luchtvaartverslaggever Yteke de Jong, van de Telegraaf in Stax&Toine: "Vliegmaatschappijen willen niets liever dan dat het toerisme weer op gang komt, maar met een nieuwe uitbraak schieten we ook niks op."

Zodra de maatregelen worden versoepeld en de grenzen weer opengaan, moet het 'nieuwe vliegen' de luchtvaart weer langzaam op gang brengen. Brancheorganisatie IATA is in gesprek met overheden hoe extra hygiëne en bescherming in vliegtuigen het vliegverkeer deze zomer alweer op gang kunnen brengen.

Gesloten luchtruim

De Jong verwacht dat het vliegverkeer eerder pas na de zomer op gang zal komen. "Er gelden nu nog allerlei restricties. De coronapandemie moet eerst verder onder controle zijn."

Er is volgens De Jong voorlopig nog geen enkel zicht op de normalisering van vliegverkeer. "Er zijn landen die geen luchtverkeer toelaten en waar het luchtruim gesloten is. Vliegmaatschappijen kunnen nu onmogelijk een planning maken."

Creativiteit met de anderhalve meter afstand

Om de luchtvaart bij het openen van de grenzen weer langzaam op gang te brengen, moeten ook vliegmaatschappijen creatief omgaan met de anderhalve meter-regel. Zo heeft de Italiaanse fabrikant Aviointeriors een 'coronaproofstoel' bedacht: de Janus. De middelste passagier zit achterwaarts en passagiers worden van elkaar gescheiden met plexiglas.

De Jong: "Dat is echt een hele dure grap en alleen een oplossing voor als het echt langere tijd gaat duren, want je kunt op deze manier wel meer mensen kwijt. Toch is alles beter dan aan de grond staan."

Op de korte termijn zullen vliegmaatschappijen dus echt met een andere oplossing moeten komen. Emirates heeft al een plan bedacht. Stewardessen dragen volledig beschermende pakken en reizigers met een gezondheidsverklaring mogen mee mits zij een mondkapje en handschoenen dragen en hun temperatuur laten opnemen.

Op een persoonlijke service aan boord hoef je in ieder geval niet te rekenen. De Jong: "Aan boord is geen contact. Voor eten en drinken pak bij je bij de ingang van het vliegtuig een box waar je het de rest van de vlucht mee moet doen."

Een kleiner vliegnetwerk

Om de anderhalve regel na te kunnen leven zullen passagiers niet meer schouder aan schouder in het vliegtuig kunnen zitten. De Jong: "Er zullen stoelen worden vrijgelaten waardoor de bezettingsgraad niet hoog genoeg is en de prijs van vliegtickets zal stijgen."

Je kunt dan over een aantal weken wellicht weer het vliegtuig in stappen met mondkapje en handschoenen, maar dan blijft het de vraag hoe leuk het is in het land van je bestemming. "Je kunt nu voor veertig euro naar New York, maar wat heb je er te zoeken als je niet eens een biertje op het terras kunt doen? En dan moet je ook nog twee weken in quarantaine."

De kans bestaat ook dat vliegmaatschappijen failliet gaan, waardoor je naar bepaalde landen niet meer kunt vliegen. De Jong: "De verwachting is dat de luchtvaart pas over drie jaar zal zijn zoals voor de coronacrisis."

Heb jij het ervoor over?

Het is ook nog de vraag hoe de maatregelen in de terminal kunnen worden nageleefd. De Jong: "Als je allemaal een cirkel van anderhalve meter om je heen hebt, kun je veel minder mensen kwijt." Schiphol is momenteel nog aan het bestuderen hoe zij dat aan gaan pakken.

Heb je het er voor over om met een mondkapje en handschoenen te reizen? Zijn vliegtickets straks nog betaalbaar of wordt dat weer iets voor de elite? Kortom, een hoop vragen die onbeantwoord blijven. Alles valt of staat met de duur van de pandemie. Het ziet ernaar uit dat enkel een vaccin de oplossing kan bieden.

De Jong: "De luchtvaartmaatschappijen doen er in ieder geval alles aan om het vertrouwen van de overheid te winnen en willen niets liever dan dat het toerisme weer op gang komt, maar met een nieuwe uitbraak schieten we ook niks op."

Stax&Toine

Het middagmagazine Stax&Toine hoor je van maandag tot en met donderdag tussen 14.00 en 16.00 uur. Dionne Stax en Toine van Peperstraten nemen de luisteraar op een ontspannen eigenzinnige manier mee door het nieuws van de dag en spreken met gasten die iets bijzonders gaan doen. Muziek en lifestyle spelen een belangrijke rol in het programma.

Ster advertentie
Ster advertentie