Binnenland
MAX

70 jaar Allerhande: van tomatensoep tot Instagram-waardige gerechten

foto: Klaartje Scheepers
  1. Nieuwschevron right
  2. 70 jaar Allerhande: van tomatensoep tot Instagram-waardige gerechten

Al 70 jaar lang inspireert Allerhande Nederlanders in de keuken. Wat begon als een eenvoudige krant met recepten, tips en een kerstverhaal van Annie M.G. Schmidt, groeide uit tot hét culinaire magazine van Nederland. Klaartje Scheepers, auteur van een boek over de Nederlandse eetcultuur, vertelt over de impact van het blad op ons eetgedrag.

Video niet beschikbaar

Van krant naar kookgids

De eerste Allerhande uit 1954 was geen glossy magazine, maar een eenvoudige krant vol nieuwsberichten en praktische tips. "Het doel was om de huisvrouw – zo werd de klant toen genoemd – te informeren over wat er speelde in de supermarkt", vertelt Scheepers. Zelfbedieningswinkels waren nieuw, en klanten moesten leren dat ze zelf producten mochten pakken.

In de jaren 80 kreeg Allerhande de vorm die we nu kennen. "Ze speelden slim in op trends, zoals de Italiaanse keuken, en maakten recepten toegankelijk met ingrediënten uit de supermarkt", zegt Scheepers.

Meer dan reclame

Hoewel Allerhande commercieel is, ziet Scheepers het niet als een simpel reclameblad. "Dat doet het blad tekort. Het weerspiegelt onze eetgewoontes en laat zien welke trends er spelen." De recepten zijn altijd praktisch gebleven. "Iedereen moest ze kunnen maken, ook zonder culinaire ervaring."

Kerst als spektakel

De kersteditie van Allerhande groeide uit tot een fenomeen. "In de jaren 50 waren het vooral simpele recepten met blikproducten. Nu draait het om torentjes, goudkorrels en gerechten die perfect zijn voor Instagram", vertelt Scheepers. Toch blijft de kern simpel: "Hou het kort, maar zorg voor spektakel. Maak goede sier, dan zijn je gasten tevreden."

Nieuwsweekend is het zaterdagochtendmagazine van MAX. Elke zaterdag van 08.30 tot 11.00 uur. Gepresenteerd door Mieke van der Weij en Pieter van der Wielen.

Ster advertentie
Ster advertentie