Binnenland
AVROTROS

'Schaduwonderwijs waarbij ouders honderden euro's betalen voor bijles, zorgt voor groot niveauverschil tussen kinderen'

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. 'Schaduwonderwijs waarbij ouders honderden euro's betalen voor bijles, zorgt voor groot niveauverschil tussen kinderen'

Eén op de drie ouders met een kind in groep acht begrijpt de lesstof niet. Dat blijkt uit onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen en het UMCG. "Niet de ouders, maar het solidariteitsprincipe is het probleem", zegt ontwikkelingspsycholoog Steven Pont in Blok&Toine.

Video niet beschikbaar

"Vanuit de basis gaan we er vanuit dat zolang je op de basisschool zit, je thuis nog geholpen kunt worden door je ouders als je als kind ergens niet uitkomt, maar dat is niet waar", legt Pont uit.

Bijles vergroot de splitsing tussen kinderen

Het aantal kinderen dat bijles krijgt, is volgens Pont van 1985 tot nu echt geëxplodeerd. "Ouders die kinderen bijles geven, zijn er gemiddeld 700 euro per jaar aan kwijt. Daarmee creëer je een schaduwonderwijs."

Hierdoor vergroot je volgens Pont de splitsing tussen het niveau van kinderen. Met als gevaar dat het niveau van een kind dat bijles krijgt, het te verwachten niveau is en de kloof tussen bevolkingsgroepen toeneemt.

Armoede speelt een grote rol

De invloed van de coronacrisis in het schaduwonderwijs is enorm. "Je hebt mensen die gewoon drie dagen een pedagogisch medewerker inhuren om kinderen bijles te geven. Terwijl je aan de andere kant een meisje hebt die in bezemkast haar huiswerk maakt, omdat dat de enige rustige plek in huis is."

Armoede speelt volgens Pont een grote rol. "Eén op de twaalf kinderen groeit op in armoede en hebben daardoor thuis geen wifi of geen laptop. Geld maakt mogelijkheden en in crisistijd verliest altijd de onderkant."

"Er is een hele industrie ontstaan richting het schaduwonderwijs", legt Pont uit. "Dat zijn gewoon mensen die daar geld voor hebben. Dat is tegen het solidariteitsprincipe van gelijke kansen in, maar die kloof lijkt nu groter te worden."

'Geen enkel kind zou bijles nodig moeten hebben'

Geen enkel kind zou bijles nodig moeten hebben volgens Pont. "De school zou voldoende middelen moeten leveren, zodat je op elk niveau waar je toe geschikt bent, uit de voeten kunt. In het solidariteitsbeginsel moet een kansengelijkheid en waardigheid heersen."

Pont is van mening dat datgene wat we toetsen, je op school moet kunnen leren, zonder bijles. "Dat moet voldoende zijn. Niet dat je dat alleen maar waar maakt als je bijles inkoopt. Je kunt ouders geen deel uitmaken van je curriculum."

Blok&Toine

Mischa Blok en Toine van Peperstraten zoomen in op wat het nieuws voor jou betekent en zijn daarbij ook geïnteresseerd in jouw ervaringen. Maandag tot en met donderdag van 14.00 tot 16.00 uur.

Ster advertentie
Ster advertentie