Storing Schiphol: 'Botte pech, maar heb communicatie op orde'
- Nieuws
- Storing Schiphol: 'Botte pech, maar heb communicatie op orde'
"Het is botte pech dat zoiets gebeurt, maar zorg in ieder geval dat de communicatie op orde is." Dat zei Frank Oostdam, directeur van de Algemene Nederlandse Vereniging van Reisondernemingen (ANVR) over de brandstofstoring op Schiphol in Spraakmakers.
Video niet beschikbaar
'Stoom uit de oren'
"Dit is echt onacceptabel. Onze reizigers komen graag op Schiphol. Alleen als er calamiteiten zijn dan gaat het steevast fout met de communicatie. Gisteravond kwam bij mij de stoom uit de oren."
Door de storing van gisteravond zijn honderden vluchten vertraagd en geannuleerd en zijn er duizenden reizigers gedupeerd. Reizigers klagen dat het moeilijk is om informatie te krijgen. Oostdam wil daarom op korte termijn in gesprek met Schiphol over de communicatie.
Accepteren
"Vette pech", noemt ook Ronald Wondolleck, voormalig directeur van Rotterdam The Hague Airport het vastlopen van het tanksysteem. "We moeten als samenleving accepteren dat er af en toe iets misgaat dat je niet op stel en sprong kan oplossen."
Wondolleck, die zelf zijn leven lang in de luchtvaartbranche heeft gewerkt, vindt het onterecht om te stellen dat het imago van de hele luchthaven afbrokkelt na dit incident. "ICT en automatisering spelen een steeds grote rol. Dat is een nieuwe afhankelijkheid en kwetsbaarheid."
Back-up-systeem
Een veelgehoorde klacht is dat er geen fatsoenlijk alternatief of back-up-systeem leek te zijn. Volgens Wondolleck is een back-up makkelijker gezegd dan gedaan. "Bij Rotterdam The Hague Airport werd de brandstof in enorme hoeveelheden via de Botlek aangevoerd", zegt hij. "Als dat vastloopt moet je er niet aan denken dat we het met vrachtwagens zouden moeten oplossen. Dan staat de hele rijksweg vast."