Binnenland
WNL

Transavia-topman: 'Komende weken besluit over betalen handbagage'

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Transavia-topman: 'Komende weken besluit over betalen handbagage'

Moeten reizigers voor handbagage gaan betalen? "We worden heel vaak met operationele problemen geconfronteerd. We nemen de komende weken een besluit of betaalde handbagage een oplossing kan zijn", zegt Transavia-topman Marcel de Nooijer in het radioprogramma Sven op 1.

"Handbagage is onderdeel van de totale propositie", benadrukt de Transavia-topman. "Handbagage is qua volume en gewicht enorm toegenomen de afgelopen tijd. Mensen hechten er klaarblijkelijk veel waarde aan om veel bij zich te hebben aan boord. Maar dat zorgt ervoor dat we vaak met operationele problemen worden geconfronteerd, omdat er een soort opstopping aan boord ontstaat. Daardoor vertrekken vliegtuigen te laat en dat zorgt voor een afname van de passagiersbeleving."

Transavia onderzoekt daarom de mogelijkheid om reizigers te laten betalen voor de handbagage. "We kijken ernaar in hoeverre dat een oplossing kan zijn." Wanneer deze keuze wordt gemaakt, wil de topman nog niet prijsgeven. "Op het moment dat we deze keuze gemaakt hebben, zullen we dat de markt zo snel mogelijk laten weten. We zullen er een aantal weken voor nodig hebben om deze keuze te maken." In februari weten reizigers van Transavia dus waar ze aan toe zijn.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Marcel de Nooijer (Transavia-topman): 'Binnen paar weken besluit over betaalde handbagage' (11 januari 2024) - Sven op 1

Gedupeerde reizigers gecompenseerd

Reizigers die vorig jaar de dupe waren van de massale vluchtuitval van Transavia zijn inmiddels allemaal gecompenseerd, aldus De Nooijer. In het voorjaar van 2023 zagen veel reizigers hun vlucht geannuleerd worden door een tekort aan vliegtuigen. "We hebben in die maanden al bijna voor iedereen oplossingen gevonden. In april, mei en juni hebben we 1 op de 100 mensen niet de oplossing kunnen geven die we willen." Deze reizigers zijn volgens de topman financieel gecompenseerd. "Als je een product verkoopt en je kunt het niet waarmaken, dan zijn de regels evident in Nederland en Europa."

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

De Nooijer geeft aan dat de problemen onoverbrugbaar werden door het grote tekort aan onderdelen binnen de industrie op dat moment, waardoor een aantal geleasete toestellen later binnenkwamen dan gepland. "Deze vliegtuigen kwamen van een andere maatschappij en moesten aangepast worden. Alleen de onderdelen waren niet op voorraad. Daarom werden een aantal toestellen niet geleverd voor 1 april, terwijl we daar wel op gerekend hadden."

In dezelfde tijd werd Transavia ook geconfronteerd met meerdere schadegevallen en dat leidde tot de situatie dat maar liefst tien toestellen niet inzetbaar waren. "Als je een vloot hebt van 45 toestellen op dat moment, is het niet kunnen inzetten van 10 vliegtuigen een serieuze hoeveelheid."

Luister Sven in je favoriete podcast-app

Wil je Sven op 1 iedere dag in je favoriete podcast-app luisteren?
Abonneer je dan hier op de Sven op 1 podcast.

Gerelateerde podcast

Sven op 1

Sven op 1

Ster advertentie
Ster advertentie