Deze Dag Toen: omstreden parkeerplan in Amsterdam
- Nieuws
- Deze Dag Toen: omstreden parkeerplan in Amsterdam
Parkeren in de hoofdstad Amsterdam. Dat was in 1954 al een probleem. Zo erg dat een Amsterdamse hoofdcommissaris, Hendrik Kaasjager, op verzoek van de burgemeester met een groot plan kwam: Amsterdamse grachten moesten gedempt en historische gebouwen gesloopt.
Op een hoop bekende plekken in het centrum zouden de rondvaartboten van nu niet meer kunnen komen. Grachten rond Amsterdam Centraal van het Open Havenfront, het Singel, het restant van het Damrak, de Geldersekade, de Kloveniersburgwal, de Raamgracht, een deel van het Rokin, en een stuk van de Amstel: het moest allemaal dichtgegooid.
En ook een hoop woningen in het centrum moesten met de grond gelijk gemaakt. Dat gold voor gebouwen rond de Nieuwmarkt, de Nieuwe Hoogstraat, de Utrechtsestraat en de Weesperstraat.
Er werd geprotesteerd door Amsterdamse belangengroepen. Het plan werd ook flink bespot, onder andere door een bekende politieke spotprenttekenaar die de commissaris afbeeldde als Keizer Nero die vanaf het dak van een huis aan de Elandsgracht uitkijkt over de verwoeste stad.
Het voorstel werd nooit uitgevoerd.
In 1950 waren er zo'n 139.000 auto's in Nederland. Dat zijn zo'n 14 auto's per 1000 Nederlanders. In 2017 rijden 8.222.974 personenauto's rond. Dat zijn er 481 per 1000 inwoners.
Dat was toen, dit is nu.