Lerarentekort middelbare scholen steeds nijpender: 'Sommige vakken worden niet meer gegeven'
- Nieuws
- Lerarentekort middelbare scholen steeds nijpender: 'Sommige vakken worden niet meer gegeven'
Het lerarentekort op middelbare scholen wordt steeds nijpender. Niet alleen in de grote steden, maar ook daarbuiten. Dat blijkt uit onderzoek van NOS Stories.
Lerarentekort nu overal in Nederland
Video niet beschikbaar
“Bijna alle scholen in Nederland hebben er nu mee te maken”, vertelt journalist van NOS Stories Nina Jansen in het NOS Radio 1 Journaal. “Hiervoor werd nog gezegd dat het vooral een probleem was van de grote steden, maar wij zien dat het nu overal speelt.”
Verspreiding
Het probleem. merken ze nu ook in het oosten van het land. CNV Onderwijs erkent de verspreiding van het lerarentekort. “Die zegt: het is nu echt naar het hele land aan het verspreiden. Het is een groot probleem en het is aan het groeien ook.”
Leerlingen
Ook leerlingen beginnen steeds vaker de gevolgen van het lerarentekort te voelen. Ze krijgen te maken met vakken die meerdere keren per week uitvallen of veel wisselende leraren. “Sommige vakken worden zelfs helemaal niet meer gegeven”, zegt Jansen. Hierdoor vinden veel leerlingen dat ze een leerachterstand opbouwen en kiezen als gevolg niet meer voor bepaalde vakken. “Je hebt leerlingen die zeggen: ik heb zo weinig biologie gehad, ik weet niet wat het inhoudt en ik ga het daarom ook niet kiezen. Het beïnvloedt al jouw profielkeuze”, legt Jansen uit. “Een meisje vertelde dat haar klas opeens geen biologieleraar meer had. Zij haalden gemiddeld een 4,5 voor een toets, andere klassen haalden de toetsen wel gewoon. Zij maken zich zorgen over hun eigen toekomst.”
Zorgen
De grootste zorgen liggen op het moment bij de vakken Nederlands en wiskunde. “Er is nu al een groot probleem en dat gaat de komende jaren alleen maar toenemen.” Voor het onderzoek heeft NOS Stories ook gesproken met de vereniging voor wiskundeleraren. “Zij zeggen: Er staan onbevoegden voor de klas. Sommige vmbo’ers hebben geen wiskundeles meer, maar krijgen rekenen van een gymleraar. Dat kan gewoon niet. Rekenen en wiskunde zijn moeilijke vakken, dat kan niet iedereen zo maar geven”, vertelt Jansen. “Hetzelfde geldt voor wiskunde d. Dat wordt op sommige VWO’s niet meer gegeven. Daar zegt de vereniging over: dat zijn de toekomstige wiskundigen en die lopen nu al een achterstand op. Dat levert een probleem op voor de toekomst.”
Oplossingen
Scholen doen er van alles aan op het lerarentekort op te lossen. “Je ziet dat scholen nu vooral klassen samenvoegen of uren laten uitvallen, maar er wordt ook wel gedacht aan structurele oplossingen.” Zo denken 23 schoolbesturen in Amsterdam na over wat ze kunnen doen. “Ze willen niet leraren wegkopen bij elkaar. Maar ze denken over het creëren van schoolpleinen voor meerdere klassen bij elkaar. Dan kunnen leerlingen terecht bij een jongerewerker met hun huiswerkvragen.”
Andere scholen zoeken de oplossingen bij hun eigen leerlingen zelf. “Die zetten dan leerlingen uit VWO 6 voor de klas. Ze zeggen: dat is een win-winsituatie voor beiden.” Een school in Barneveld heeft wel een hele creatieve oplossing. “Ze hebben tegen leerlingen gezegd: hey als jij nou straks de lerarenopleiding gaat doen, willen wij die best betalen. Dan moet je wel daarna bij ons komen werken.”
Download de NPO Radio 1-app
Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.