Deze Dag Toen: Spyker neemt noodlijdend Saab over
- Nieuws
- Deze Dag Toen: Spyker neemt noodlijdend Saab over
Na twee maanden uiterst moeizame onderhandelingen waren de Nederlanders, Zweden en Amerikanen er uit: de Nederlandse sportautofabrikant Spyker nam op 26 januari 2010 het Zweedse Saab over van General Motors. De autowereld was in jubelstemming, maar die zou niet lang blijven bestaan.
Saab draaide al een paar jaar verlies en was ten tijde van de overname op sterven na dood. Het was het zwarte schaap van General Motors, leek klaar voor de ondergang. Dat wilden Saab-rijders niet zomaar laten gebeuren. Ze begonnen een reddingsactie en zochten met konvooien de publiciteit. De boodschap? Save Saab.
Dat Spyker die redding werd, was verrassend. Aanvankelijk dachten zelfs insiders dat het een publiciteitsstunt was om de peperdure Spyker-sportwagens wereldwijd op de kaart te zetten. Spyker-topman Victor Muller kwam in Zweden bekend te staan als de redder van duizenden banen. Maar er waren ook veel vraagtekens over de deal. Die hadden vooral betrekking op de financiering en de prognoses. Hoe kan een kleine autofabrikant die al jaren verlies draait ineens een lucratieve investering zijn?
Rasoptimist Muller was ervan overtuigd dat er bij Saab meer kansen lagen dan problemen, maar dat viel vies tegen: de eerste halfjaarcijfers waren teleurstellend, makers van auto-onderdelen stopten met leveren, productie stageneerde. In 2011 ging Saab alsnog failliet.
En Muller? Die werd samen met andere topmannen door de Zweede waakhond beschuldigd van corruptie en belastingfraude tijdens de korte Zweeds-Nederlandse Saabjaren. In april vorig jaar werd hij in vrijgesproken.