Binnenland

Podcast De Dag: de economie achter populaire Instagram-accounts

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Podcast De Dag: de economie achter populaire Instagram-accounts

Voor veel jongeren is het niet meer een droom om presentator op televisie te worden, maar om influencer te worden op Instagram. Verschillende aanbieders spelen slim in op die wens en helpen die jongeren, tegen betaling, hun droom te verwezenlijken.

Een heel leger aan nepaccounts wordt ingezet om jouw account te volgen en je foto's te liken. Binnen een paar seconden heb je een hele fanbase die zelfs reacties onder je foto's zet.

{podcast audio="58912" caption="De Dag #161: Zo werkt de Instagrameconomie | Hoe de staat ons geld beheert" }

Documentairemaker Nicolaas Veul is geïnteresseerd in de instagrameconomie en zocht uit wie de mensen zijn die volgers kopen, maar ook wie de verkoop mogelijk maken. Zo ontdekte hij dat je overal op het internet volgers worden aangeboden. Op speciale websites, maar ook bijvoorbeeld op Marktplaats.

Aan de documentaire wordt nog steeds gewerkt, maar de maker weet nu al waar die uitgezonden gaat worden: IGTV van Instagram. Een dag later zal de documentaire ook op de ouderwetse televisie te zien zijn.

Verder in de podcast

Waar blijft ons belastinggeld? En de boetes, accijnzen en zo meer? In De Dag doet politiek verslaggever Marleen de Rooy uit de doeken hoe het geld bij de overheid wordt beheerd en hoe het uiteindelijk weer door de ministeries wordt uitgegeven.

Hoe wat waar?

Elke werkdag staat er rond 12.00 uur een nieuwe podcast klaar op je favoriete podcastplatform, zoals iTunes, Stitcher, Soundcloud en nporadio1.nl/podcast. Vergeet je niet te abonneren! Dan ontvang je dagelijks een melding wanneer een nieuwe aflevering van De Dag verschijnt. De podcast is een gezamenlijke uitgave van NOS, KRO-NCRV, BNNVARA, AVROTROS, NTR, EO, VPRO, Omroep MAX en WNL op NPO Radio 1.

Ster advertentie
Ster advertentie