Binnenland
NOSNTR

Brand op vrachtschip bij Ameland kan nog dagenlang doorgaan: Hoe blus je zo'n brand?

foto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Brand op vrachtschip bij Ameland kan nog dagenlang doorgaan: Hoe blus je zo'n brand?

De brand op de Fremantle Highway, het vrachtschip ten noorden van Ameland, is nog steeds niet geblust. Volgens de kustwacht kan het nog dagen duren. Bij de brand viel een dode en raakten 22 bemanningslieden gewond. Volgens de Japanse eigenaar van het schip, Shoei Kisen Kaisha, is de kans groot dat de brand is ontstaan bij elektrische auto's.

Brand op vrachtschip bij Ameland kan nog dagenlang doorgaan

"Als een kapitein zelf de brandbestrijding op een schip niet meer kan uitvoeren en echt hulp nodig heeft, doet hij een oproep bij het kustwachtcentrum", vertelt René van der Linden, woordvoerder van Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond, in Nieuws en Co. "Wij hebben toch wel een unieke overeenkomst met de kustwacht, waterstaat en het ministerie dat we dan met onze brandbestrijdingsteams worden ingevlogen om de kapitein te ondersteunen."

Te hevig

Ondanks hun expertise konden ze niet helpen om de brand op het schip te blussen. Een aantal collega’s van Van der Linden waren met een helikopter gaan kijken of ze in actie konden komen. "Maar toen bleek al dat de brand zich zo snel en zo hevig aan het ontwikkelen was. Dat is ook de reden dat de bemanning van boord is gegaan, min of meer in paniek”, vertelt hij. “Maar we hebben die bemanning en het schip nodig. Wij nemen geen pompen of slangen mee, we gebruiken echt de spullen aan boord om de brand te blussen. Als dat niet werkt, het schip dood is, en die ondersteuning niet meer kan leveren, dan kunnen we niets."

Brand blussen

Volgens Van de Linden is een brand op zo’n schip enorm moeilijk. "Een traditionele brand is een kriem. Een schip van staal is een enorme hitte, het is krap aan boord. Je kunt ook geen uren je werk doen. Het is heel beperkt. Een traditionele lading is al een probleem en in dit geval is er sprake van zo’n enorme brand. Eigen veiligheid gaat dan voor."

Elektrische auto’s

Er is een groot vermoeden dat elektrische auto’s de oorzaak zijn van de brand. "Als elektrische auto’s in brand raken, dat is een reactie die doorgaat en daar komt ook zuurstof bij. Die brand wordt in stand gehouden. Het ontwikkelt zich razendsnel en zo’n brand is moeilijk te blussen met de traditionele manier van water. Wij blussen ze door ze in een grote bak onder te dompelen en dan moeten ze minimaal twee dagen ondergedompeld blijven, wil de accu helemaal uitgereageerd zijn."

Nu staan de auto’s op een vrachtschip. Dat bemoeilijkt de zaak. "Dat is allemaal stijf geladen, er is nauwelijks ruimte om daar tussendoor te lopen. Zodra de brand begint bij één auto is het een domino-effect. Dat is de reden waarom die brand nog zo hevig aan de gang is."

Dagenlang

Er wordt nu verwacht dat de brand nog dagenlang door kan gaan. Een blusboot besproeit nu de muren van het schip. "Wat geprobeerd wordt is om die brand beperkt te houden tot een compartiment. De wanden daarvan worden van buiten gekoeld", vertelt Van der Linden. "Uit de beelden die ik zag lijkt die brand gewoon door te gaan. Dat wordt een groot probleem."

De wanden kunnen niet continu besproeid worden. Dat brengt een ander probleem. "Het water wat je bij het schip naar binnen komt, moet er ook weer uit. Zo’n schip wordt instabiel en dan is er kans dat hij gaat zinken. Dat wil je voorkomen."

Ster advertentie
Ster advertentie