Binnenland
KRO-NCRV

'Digitale vaardigheid moet een verplicht vak worden op de basisschool'

  1. Nieuwschevron right
  2. 'Digitale vaardigheid moet een verplicht vak worden op de basisschool'

De digitale vaardigheid van kinderen is onder de maat. Volgens Lotte de Bruijn wordt onterecht aangenomen dat een nieuwe generatie automatisch digitaal vaardig is. "Geef digitale vaardigheid al vanaf het primaire onderwijs", bepleit de directeur van branchevereniging NLdigital bij Spraakmakers.

Video niet beschikbaar

De wereld om ons heen is steeds meer aan het digitaliseren, toch blijkt dat leerkrachten de digitale geletterdheid van leerlingen niet hoog inschatten. Uit de Monitor Digitale Geletterdheid blijkt dat leerkrachten basisschoolleerlingen gemiddeld een 6,0 geven en in het voortgezet onderwijs is dat een 5,5. Scholen met veel achterstandsleerlingen die scoren nog veel lager.

"In onze maatschappij en bij bijna ieder beroep in onze economie, zitten steeds meer digitale elementen", zegt De Bruijn. Om te zorgen dat kinderen later het juiste 'gereedschap' meekrijgen, moet er in het primaire onderwijs les worden gegeven in digitale geletterdheid. Denk aan basis- en informatievaardigheden, maar ook lessen over mediawijsheid en bijvoorbeeld programmeren.

Coronacrisis

Het begin van deze pandemie gaf deze kloof in digitale geletterdheid goed weer volgens De Bruijn. Een deel van de kinderen is wél digitaal vaardig: ze hebben thuis genoeg middelen en digitaal vaardige ouders. Maar achterstandsleerlingen dreigen verder achterop te raken op het gebied van digitale geletterdheid. "Hoe veel kinderen zijn er naar huis gestuurd, maar hadden thuis niet de middelen?"

Naast een laptop en een internetverbinding moeten ouders en kinderen ook de kennis hebben om het te gebruiken. "Dat was een reality check: veel ouders lukte het niet om online te komen."

Geen verplichting

Nu zie je dat scholen ervoor mogen kiezen om les te geven in digitale vaardigheden. Dat doen sommige scholen ook al, maar het is geen verplichting. Volgens De Bruijn is Nederland één van de weinige Europese landen die ervoor kiest om digitale geletterdheid niet verplicht op te nemen in onderwijsprogramma. "Een gemiste kans", noemt ze dat.

Politiek wordt er gesproken om het mogelijk aan het curriculum toe te voegen, maar dat gesprek begint pas over een jaar. "Ik snap dat dit niet iets is wat meteen geïmplementeerd kan worden. Het vraagt iets van docenten en het lesmateriaal", zegt De Bruijn. Toch vindt ze dit geen reden om om er geen tempo achter te zetten, omdat het de kansenongelijkheid vergroot. "We moeten nu beginnen."

Mis niets met de nieuwsbrief van Spraakmakers

Spraakmakers maken we mét jou als luisteraar. En om jou zoveel mogelijk bij ons programma te betrekken, versturen we een dagelijkse nieuwsbrief. Hierin vind je de stelling van de dag, de onderwerpen in de uitzending en een interessant artikel dat zeker het lezen waard is. Zo kun je gemakkelijk meepraten en mis je nooit meer iets!

Meld je hier aan.

Ster advertentie
Ster advertentie