Leesplezier onder kinderen ver te zoeken, hoe kan dat opgelost worden?
- Nieuws
- Leesplezier onder kinderen ver te zoeken, hoe kan dat opgelost worden?
Vanaf jonge leeftijd worden ze veelal voorgelezen door hun ouders, maar Nederlandse kinderen lijken zelfstandig minder graag te lezen. "De strijd, met smartphones en gamen als concurrentie, is groots", zegt directeur van het Kinderboekenmuseum Aad Meinderts bij Spraakmakers.
Video niet beschikbaar
"We hebben een fantastisch scala aan kinderboekenschrijvers, maar hoe kan het dat onze kinderen lezen niet leuk vinden?" vraagt Spraakmaker en wethouder Jeugdzorg Amsterdam Marjolein Moorman. In het onderwijs worden veel problemen aangepakt, zoals te weinig beweging en ongezond eten, waardoor kerntaken zoals rekenen en lezen minder aandacht krijgen, aldus Meinderts. "Kinderen moeten leesplezier worden bijgebracht", zegt hij.
Heilige driehoek
Zoveel goede schrijvers, maar hoe brengen we die boeken aan het kind? Meinderts gelooft dat de heilige driehoek van leesbevordering bestaat uit ouderbetrokkenheid, schoolprogramma's en cultuur. "Ouders moeten hun kinderen voorlezen en dit blijven doen, ook als kinderen zelf kunnen lezen", zegt hij. Bij het Kinderboekenmuseum proberen ze kinderen te enthousiasmeren tot lezen. "Je moet kinderen iets laten doen", zegt Meinderts. "Wij willen hier kinderen laten onderdompelen in een geweldige ervaring. Zo laten we zien dat lezen niet saai is, maar juist een spannende wereld."
Leesplezier
Helaas gaat het steeds slechter met lezen onder jongeren. Volgens Moorman komt dit doordat we ons erg richten op technisch lezen, zoals signaalwoorden. "We moeten ons juist richten op de verrijkende aspecten van lezen, zoals kennis vergroten en jezelf en de wereld om je heen beter begrijpen." Dat kan door middel van kinderboeken, volgens Moorman. "Zoals wij vroeger", zegt Moorman. "Stiekem lezen in bed, laat hen dat lekker doen."
KRO-NCRV
Bij KRO-NCRV geloven we dat de samenleving rechtvaardiger, eerlijker, groener en liever kan.
Maak morgen mee, KRO-NCRV.