Britten worden rijk van diarree in Spanje
- Nieuws
- Britten worden rijk van diarree in Spanje
[KRO-NCRV] Britten krijgen verdacht vaak een voedselvergiftiging in Spanje. Het aantal schadeclaims van Britse toeristen die zeggen dat ze iets verkeerd hebben gegeten, is het afgelopen jaar explosief gestegen. In toeristische bestemmingen als Mallorca en Benidorm nam het aantal claims van Britse vakantiegangers vorig jaar toe met maar liefst 700 procent. Het gaat om tienduizenden gevallen. Ze kosten de Spaanse hotels miljoenen aan schadevergoedingen en dat willen ze deze zomer graag voorkomen.
Explosieve toename van diarree
Spanje correspondent Lex Rietman denkt niet dat de explosieve toename van diarree en maag-darmontstekingen onder vakantiegangers de oorzaak is van overgevoeligheid voor olijfolie. De buikpijn heeft meer te maken met een Britse consumentenwet uit 2013. Volgens Rietman maakt deze het mogelijk om schadeclaims in te dienen wegens een slechte dienstverlening, zelfs zonder harde bewijzen. Diarree en buikpijn zijn dan ideale klachten, hebben uitgekookte Britse advocatenkantoren bedacht.
Diarree is big business
De advocatenkantoren gaan gewiekst te werk. Sommige zoeken hun klanten op via social media. Andere rijden rond met reclamebusjes door de Spaanse badplaatsen. Ze roepen de Britse toeristen op om een schadeclaim in te dienen via een standaardformulier. Daarin staat dat ze ziek zijn geworden - meestal diarree of maag-darmontsteking - van het hotelmenu. De standaardvergoeding die ze van de touroperator eisen is ongeveer €6000. Als de eis gehonoreerd wordt, heeft de toerist een gratis vakantie en voor de advocaten is het een goudmijn. Per zaak strijken ze al gauw €1000 op.
Als de eis gehonoreerd wordt, heeft de toerist een gratis vakantie en voor de advocaten is het een goudmijn.
De zaken dienen in het Verenigd Koninkrijk en in de meeste gevallen wordt de schadevergoeding toegewezen. De Britse touroperators verhalen de schade dan op de Spaanse hotels. Vooral jonge toeristen die een goedkoop all-in pakket hebben dienen een klacht in. Zij komen het hotel niet uit, zodat het hotel makkelijker aangewezen kan worden als de schuldige van een voedselvergiftiging.
Hotels vechten terug
Maar de Spaanse hotels geven zich niet meteen gewonnen vertelt Rietman. Ze proberen zich tegen valse claims te verdedigen door allerlei gegevens van hun gasten te verzamelen. Een Britse gast die zei bijvoorbeeld dat hij drie dagen met diarree in het hotelbed had gelegen. Zijn schadeclaim werd afgewezen toen het hotel kon aantonen dat hij al die dagen zijn hotelkamer uitgegaan was en dat hij wijn, whisky en bier had gedronken.
Sommige hotels laten de gasten bij het uitchecken nu een verklaring ondertekenen waarin staat dat zij niet ziek zijn geweest tijdens hun vakantie. En via de Spaanse regering proberen de hotelhouders een wijziging van de Britse wet voor elkaar te krijgen.