Propaganda in China: van flitsende tv-shows tot games
- Nieuws
- Propaganda in China: van flitsende tv-shows tot games
De Chinese president Xi Jinping doet er in zijn land alles aan om aan populariteit te winnen. Vooral bij de jeugd is er nog heel wat te winnen. Daarom wordt op de Chinese televisie een hippe kennisquiz uitgezonden met allemaal vragen over de president en het socialisme.
TV-show nieuwste propagandamiddel Xi Jinping
De propaganda in China is van alle tijden, maar Xi Jinping probeert op veel nieuwe manieren zijn boodschap over te brengen op het volk. "Waar Mao zijn denkbeelden verspreidde door middel van posters, doet Xi dat via televisie en bijvoorbeeld korte filmpjes", zegt Chinakenner Manya Koetse. "De show is een soort Weekend Miljonairs, maar dan gaan de vragen allemaal over de president. De show moet uitstralen dat socialisme cool is."
Dat de show deze week op de televisie van miljoenen Chinezen wordt uitgezonden is geen toeval. "Deze week is iedereen in China vrij. Dat gebeurt niet heel vaak. Als je vrij bent kijk je meer televisie, dus als de Communistische partij moderne propagandamiddelen inzet, is het vaak op dit soort momenten."
Niet populair
In het flitsende programma is geen ruimte voor humor, zoals de bekende plaatjes waarin president Xi Jinping wordt vergeleken met tekenfilmfiguur Winnie de Poeh, vertelt Manya Koetse. "Het programma is dan ook niet een grote hit. Op Weibo, het grootste sociale media platform van China, wordt er niet zoveel gepraat over de show."
Dat was wel anders bij een eerdere moderne propaganda-actie. "Vorig jaar was er een spelletje waarin een speech van Xi Jinping was verwerkt. Binnen een dag was dat 1,2 miljard keer gespeeld. Ook ik deed het", bekent de Koetse. "het was gewoon hel verslavend, maar zo bereikt Jinping wel een groot publiek voor zijn speech. "