Drie manieren om te zorgen dat mensen zich wél aan de coronaregels houden
- Nieuws
- Drie manieren om te zorgen dat mensen zich wél aan de coronaregels houden
Houd anderhalve meter afstand, hoest in je elleboog en was vaak je handen. We kunnen de coronaregels inmiddels dromen. Toch was ons gedrag afgelopen maanden niet goed genoeg om een tweede golf te voorkomen. Hoe krijg je deze keer mensen wél zo ver? Dit is de Dag vroeg het aan drie gedragsexperts.
1. De adventsquarantaine
Gedragseconoom Eva van der Broek denkt aan een zogenoemde adventsquarantaine. Advent is de periode van vier weken voor de kerst. "Het idee is dat je mensen die je uitnodigt voor je kerstdiner nu al op de hoogte stelt en zegt: gaan jullie ook van te voren in quarantaine, want dan kunnen we samen veilig kerst vieren", aldus Van der Broek.
Ze denkt dat het werk omdat je mensen hiermee beloont: "Nu zien we quarantaine als een soort straf, maar hiermee draai je het volledig om. Je doet het om de beloning van een leuk kerstfeest." Bovendien is het sociaal, omdat je het samen doet: "Je doet het gezamenlijk en op hetzelfde moment, dat maakt het dragelijk."
Dit idee werd bedacht door de Frans-Amerikaanse econoom Esther Duflo en wordt in Duitsland gepropageerd door de Duitse viroloog Christian Drosten. Er zijn al speciale quarantainekalenders voor tijdens de advent, vertelt de gedragseconoom.
2. Een grote gele coronazuil
Andries van der Leij van reclamebureau Neurensics denkt aan een grote felgele zuil met knalgroene coronavirussen voor de ingang van de supermarkt of bij de trein. Als iemand de zuil ziet, wordt deze persoon daardoor beïnvloedt, denkt hij. "Er is op dit moment gebrek aan een heldere, eenduidige boodschap die je overal terug ziet komen."
"Op het moment dat je staat te rommelen met of je telefoon of met een muntje voor je boodschappenkarretje moet je even een mentaal tikje krijgen", zegt Van der Leij. "Dat je denkt: ik moet even mijn handen ontsmetten of mijn mondkapje opzetten." Routine is een grote vijand van maatregelen, denkt de reclame-expert: "We gaan al ons hele leven naar de supermarkt, je valt snel terug op routinegedrag."
3. Koppel influencers aan het OMT
Door de ophef rondom influencer Famke Louise heeft het inzetten van social media een slecht imago gekregen, maar social media-expert Joyce Nafzger ziet het nog wel zitten. De zangeres werd ingehuurd door de overheid om coronamaatregelen bekend te maken, maar keerde zich later tegen de regels. Ook hier kwam ze weer van terug, nadat ze in het programma Jinek met arts Diederik Gommers aan tafel zat.
Famke Louise en Gommers vormen inmiddels een duo op social media. Een goed voorbeeld, vindt Nafzger: "Koppel influencers aan iemand uit het Outbreak Management Team. Die zien met eigen ogen wat het virus doet en kunnen dat ook laten zien aan die influencer en laat hen die boodschap naar buiten brengen."
Daarnaast moeten online campagnes wat meer worden toegespitst, denkt de social media-expert: "We moeten gaan kijken waar de doelgroepen zitten die zich niet aan de maatregelen houden en die gaan targetten."
Video niet beschikbaar
Download de NPO Radio 1-app
Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.