Opnieuw fouten ontdekt in het milieurapport van Lelystad Airport
- Nieuws
- Opnieuw fouten ontdekt in het milieurapport van Lelystad Airport
De stikstofuitstoot van Lelystad Airport wordt fors onderschat. In het milieurapport rond uitbreiding van de luchthaven is gerekend met verkeerde gegevens en de stikstofbijdrage van het wegverkeer van en naar het vliegveld is "gemanipuleerd". Dat stellen de Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegroutes (SATL). Researchredacteur Jan Salden legt uit wat er is ontdekt in Radio EenVandaag.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
SATL vermoedt dat er is toegerekend naar een lage hoeveelheid stikstof, omdat Lelystad Airport daardoor geen Natuurvergunning hoefde aan te vragen.
Gerekend met verkeerde gegevens
Leon Adegeest ontdekte dat in de stikstofberekeningen met verkeerde gegevens over de uitstoot van vliegverkeer is gerekend. "De vliegtuigen stoten meer warmte uit dan ze aan kerosine aan boord hebben. Dat is onmogelijk. Ze hebben met zoveel warmte gerekend dat als het ware alles direct opstijgt vanwege de hitte en naar het buitenland waait."
De toegepaste rekenmethode wijkt af van voorschriften van zowel RIVM als TNO, blijkt uit onderzoek van EenVandaag.
'Fraude en manipulatie'
Ook de schade die het wegverkeer van en naar het vliegveld toebrengt aan dichtstbijzijnde Natura2000-gebieden, waaronder de Veluwe, is fors onderschat. Voor de stikstofberekening werd een lijst met 13 verschillende wegvakken opgesteld, maar één wegvak werd in de uiteindelijke berekening alsnog buiten beschouwing gelaten.
Ook zijn in de berekening volgens SATL wegen buiten de provincie Flevoland ten onrechte buiten beschouwing gelaten, waaronder de A28 die pal naast de Veluwe ligt. Volgens Adegeest is er doelbewust toegerekend naar een lage hoeveelheid stikstof, zodat Lelystad Airport geen Natuurvergunning hoefde aan te vragen.
Fouten in milieurapport Lelystad Airport
Radio EenVandaag
Dit artikel is een bijdrage van Radio EenVandaag, elke werkdag tussen 14 en 16 uur op NPO Radio 1. Meer over de uitzending is te vinden op EenVandaag.nl, Facebook of op Twitter.