Steeds meer reisorganisaties staan op omvallen: krijg je jouw geld nog terug?
- Nieuws
- Steeds meer reisorganisaties staan op omvallen: krijg je jouw geld nog terug?
Reizen naar het buitenland wordt voorlopig vanwege het coronavirus afgeraden. Ook wintersport lijkt er niet in te zitten nu Italië laat weten aan een verbod voor heel Europa te werken. Reisorganisaties lopen daardoor 85 procent omzet mis. "Een aantal reisorganisaties zullen het niet overleven", zegt Stef Driessen, specialist reisindustrie bij ABN AMRO in Stax&Toine.
Video niet beschikbaar
Maar wat als je al een pakketreis hebt geboekt en al een aanbetaling hebt gedaan? Waar gaat dat geld heen en krijg je dat nog terug?
'Het is een grote uitdaging voor de reisondernemers'
Een pakketreis wordt vaak in delen betaald. Je doet eerst een aanbetaling en later betaal je het overige gedeelte. Driessen: "Een deel van de aanbetaling is geld waarmee accommodaties en vliegmaatschappijen worden betaald. Dat geeft hen zekerheid."
Op die manier kunnen goede prijsafspraken worden gemaakt en kan een pakketreis voor een scherpe prijs worden aangeboden. Door de coronacrisis gaan veel pakketreizen niet door en zijn miljoenen vouchers uitgegeven die nog moeten worden geïnd of waarvan het geld nog terugbetaald moet worden. Hoe gaan organisaties dat doen?
"Dat is nu de grote uitdaging van de reisbranche", zegt Driessen. "De meeste reisorganisaties proberen zoveel mogelijk reizen te verzetten. De verwachting is dat in april en mei de zon weer gaat schijnen dat veel landen dan weer op groen staan, zodat reizen door kan gaan."
Reizigers die daar niet in mee gaan, kunnen hun geld terugvragen en dat zal uit de reserves van de organisaties moeten worden opgehoest. "Het kost reisorganisaties veel moeite om die aanbetaling terug te storten, maar gelukkig hebben we daar in Nederland de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR) voor."
'De Nederlandse reiziger is goed beschermd'
De SGR garandeert reizigers die een reis hebben geboekt waarvan de reisorganisatie failliet gaat, dat zij hun geld hoe dan ook terugkrijgen. "Dat is uniek. Zo'n fonds heb je nergens ter wereld. De reiziger is in Nederland uitzonderlijk goed beschermd", zegt Driessen.
Als je op het punt staat om een pakketreis te boeken, adviseert Driessen om goed te kijken naar of de reisondernemer op dat moment waarbij je de reis wilt boeken, is aangesloten bij de SGR. "Alleen dan krijg je het geld terug wanneer de reisorganisatie failliet gaat." Op de website van de SGR kun je controleren of jouw reisorganisatie ertussen staat. (https://www.sgr.nl/aangesloten-reisorganisaties/)
Voucherbank moet de uitkomst bieden
Driessen verwacht dat veel reisondernemers niet in leven zullen blijven, maar een groot deel hangt af van de voucherbank die staatssecretaris Mona Keijzer onlangs aankondigde. "De voucherbank moet reisondernemers in leven houden", zegt Driessen.
De voucherbank is bedoeld om reisorganisaties te helpen bij het terugbetalen van hun klanten. De reisondernemer kan de bij de SGR of het kabinet aankloppen om de voucher om te zetten in een lening bij de overheid, zodat zij met dat geld de reiziger kunnen compenseren.
Reageren?
Dat kan op de website van Radar of plaats een reactie op onze Facebookpagina. Dit artikel en meer consumentennieuws in je mailbox? Meld je dan aan voor de gratis nieuwsbrief van Radar.